خانه / اسلايد / زندگی دنیا بازی کودکانه

زندگی دنیا بازی کودکانه

🌿🌷زندگی دنیا بازی کودکانه 🌷🌿

 

🌷خداوند كه خود مي‌داند و خبر دارد چه بهشتي را براي ما مهيا كرده است تأكيد مي‌كند كه: بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا. وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقي؛ ليكن‌[شما]زندگي دنيا را برمي‌گزينيد؛ باآن كه[جهان]آخرت نيكوتر و پايدارتر است.به راستي كه دل خوش داشتن به لذت‌ها و نعمت‌هاي دنيا در مقابل لذت‌ها و نعمت‌هاي بي‌پايان و متنوع آخرت، كاري كودكانه است.

🌷كودك از لذت‌هاي اين دنيا چيزي غير از شكلات و شيريني نمي‌فهمد، و ما به اين تصور كودكانه او مي‌خنديم؛ اولياي خدا نيز به اين كه ما در مقابل بهشت بي انتهاي خداوند به دنياي پر مرارت و محدود دل خوش كرده‌ايم خنده‌شان مي‌گيرد.

🌷 به راستي كه ترجيح دنيا بر آخرت، نهايت جهل و بي‌خردي است؛ اما چه مي‌شود كرد كه بسياري از انسان‌ها مصداق اين آيه شريفه‌اند كه: إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا.

🌷دقيقاً به همين دليل كه زندگي دنيا در مقايسه با آخرت كاري كودكانه و نابخردانه است، قرآن كريم در آيات متعددي آن را بازيچه، و زندگي آن را شبه واقعي دانسته و زندگي واقعي را زندگي آخرت معرفي كرده است.

🌷قرآن گاهي از زندگي دنيا اين گونه تعبير مي‌كند:وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ مَتاعُ الْغُرُور؛ و زندگي دنيا جز مايه فريب نيست.مراقب باشيد كه فريب دنيا و زندگي دنيا را نخوريد و به سبب توجه به آن از متاع اصلي كه همان زندگي آخرت است بازنمانيد.

🌷گاهي نيز مي‌فرمايد: وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُون؛ اين زندگي دنيا جز سرگرمي و بازيچه نيست، و زندگي حقيقي همانا سراي آخرت است؛اي كاش مي‌دانستند.

🌷از نظر ادبيات عرب، در اين جمله كه «إِنَّ الدّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان» چند تأكيد وجود دارد: «اِنّ»، «لام تأكيد»، «ضمير فصل هِيَ» و «اَلْحَيَوان» كه خبرِ «اِنَّ» است و با «الف و لام» آمده است. همه اينها در ادبيات عرب از ادوات تأكيد هستند. از اين رو معناي آيه اين مي‌شود كه: قطعاً، مسلّماً، حتماً، بي‌ترديد زندگي حقيقيْ زندگي آخرت است.

🌷اگر واقعاً در پي «زندگي» هستيد، بايد آن را در آخرت جستجو كنيد؛ جايي كه زندگي نه از نظر طول مدت ونه از نظر نوع و نه از نظر شمار برخورداري از لذايذ و نعمت‌ها حد و حصري ندارد، جايي كه هيچ غم و غصه و درد و رنجي در آن راه ندارد.

🌷آيا در مقابل چنان زندگي، مي‌توان اين زندگي دنيا را جز سرگرمي و بازيچه‌اي بيش دانست؟! البته اين، مسأله‌اي نيست كه با لفظ و سخن حل شود، بلكه انسان بايد حقيقت حيات آخرت را درك كند، تا معناي اين آيه و نظاير آن را بفهمد.

📚(آیت الله مصباح یزدی، به سوی او، ص۱۷۳)

🌷

🌷🌱🌷

🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *