خانه / اسلايد / رهبری سیاسی و اجتماعی امت

رهبری سیاسی و اجتماعی امت

رهبری سیاسی و اجتماعی امت

یکی دیگر از مسائل مربوط به فلسفه وجود امام :

{ رهبری سیاسی و اجتماعی امت } می باشد

بیان شد که شیعیان برای امام خصوصیات ویژه و منحصر به فردی را مطرح می کنند، از جمله اینکه از نظر آنان امام باید معصوم باشد که رهبری همه جانبۀ امت را بر عهده بگیرد، در صورتی که اهل تسنن امام را تنها به عنوان رهبر سیاسی و اجتماعی امت قبول دارند، اما از نظر شیعه این رهبر باید دارای شرایط خاصی باشد و هرکسی نمی تواند عهده دار این پست گردد.

همه مردم، هر گروه با هر گونه هدفی که مد نظر داشته باشند رهبری را برای خود انتخاب می کنند. اگر فردی که به عنوان نماینده انتخاب شده، صالح بود در جهت منافع مردم فعالیت می کند و اگر فرد ناشایسته باشد، در جهت عکس حرکت کرده و تنها منافع خود و پیروان خود را مدنظر قرار می دهد.

نماینده سیاسی و اجتماعی مسلمانان نیزعلاوه بر تزکیه نفس، باید آگاهی کامل از احکام و قوانین اسلام داشته باشد تا بتواند وظیفه پاسداری از اسلام را به نحو احسن انجام دهد . لازم به ذکر است که احکام قرآن تنها شامل امور عبادی نیست بلکه تمام «امور سیاسی ، عبادی و اجتماعی و.تربیتی و سیر و سلوک و تکامل» انسانها را شامل می شود.

لذا فردی که رهبر است باید واقف به تمام امور و شئون مسلمین و احکام اسلام باشد . همانگونه که قوانین از جانب خدا است ، اجرا کننده و مجری قانون نیز باید از جانب خدا تعیین شود.

از سوی دیگر گفتیم که انسان باید به سمت هدف خلقت خود که همان تکامل معنوی است حرکت کند، و برای این امر باید همراه با سایر افراد جامعه باشد و به تنهایی نمی تواند این راه را طی کند، زیرا قدرت مادی و معنوی و جسمانی و… هر فردی به تنهایی ناچیز است ولی اگر همه باهم باشند هرکدام نیاز دیگری را تأمین می کند لذا جامعه باید نظام صحیحی داشته باشد تا این قدرتها و استعدادها را بتواند شکوفا سازد .

و از آنجایی که دین مبین اسلام، انسان ساز بوده و برای تکامل انسانها آمده است نظام صحیحی را برای جوامع بشری آورده تا انسانها در سایه این نظام صحیح در مسیر رشد و تکامل حرکت کنند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *