بحث مهدویت
حال که تا اندازه ای به مسأله توحید و فطرت و ولایت و امامت مطالبی بیان شد به موضوع (مهدویت از ناحیه عقل و فطرت) اشاره می شود.
مهدویت بر اساس عقل
“مسأله اعتقاد به مهدویت و وجود امام زمان (عج) ارتباط تامی با مسأله امامت و رهبری دارد. اجتماع ، نیاز به رهبر و زعیم دارد ، و هیچکس در این جهت تردید ندارد . هم شیعه قبول دارد و هم اهل سنت و هر دو دسته دلیل عقلی و نقلی اقامه کرده اند ، ولی شیعه امامیه از آنجا که امامت را به جهت معنای خاصی که بر آن دارد از اصول می داند . اذا سنخ ادله آنها بر لزوم و ضرورت امام در هر زمان ، با ادله اهل سنت تفاوت اساسی دارد.
ادله عقلی بر ضرورت وجود امام (عج)
۱ـ برهان لطف ، ۲ـ برهان فطرت ، ۳ـ برهان مظهر جامع ، ۴ـ برهان علت غایی ، ۵ـ برهان واسطه در فیض ، ۶ـ برهان امکان اشرف، ۷ـ برهان عنایت ، ۸ـ برهان تجلی اعظم ، ۹ـ برهان تقابل قطبین، ۱۰ـ دلیل عدم تبعیض در فیض ۱۱ـ دلیل استقراء تام .۱۲ـ برهان لزوم عقل بالفعل ، ۱۳… ـ به دلیل حساب تراکم احتمالات . به بعضی از این براهین اشاره ای مختصر می شود:.