خانه / اسلايد / قاعده لطف و وجود امام معصوم

قاعده لطف و وجود امام معصوم

 

قاعده لطف و وجود امام معصوم

قاعده لطف مقرّب و حتی از جهتی محصّل نیز ایجاب می‌کند که در میان جامعه امامی باشد که محور حق و باطل بوده و جامعه را از خطای مطلق باز دارد. از همین روست که می گوییم اجماع حجت است. قاعده لطف اقتضا می‌کند که رئیسی در میان مردم باشد رئیسی که نمی‌تواند نسبت به جامعه بی تفاوت باشد اگر همه جامعه به بیراهه رفتند آنها را هدایت نماید و نگذارد که امت اجتماع بر باطل کنند؛ زیرا اختلاف بشر همیشگی است پس باید یک میزان حق و باطل

باشد که لااقل امت بر باطل اتفاق نکنند.

لذا از امیرالمومنین(ع) وارد شده که فرمود «اللهم بلی لا تخلوا الارض من قائم لله بهجّه امّا مشهوداً اما خائفاً مغموراً » آری زمین تهی نماند از کسی که حجت بر پای خداست، یا پایدار و شناخته است، و یا ترسان و پنهان » .

امام صادق (ع) می فرماید : همانا خداوند جل و عز جلیل تر و عزیزتر عظیم تر از آن است که زمین را بدون امام رها کند» .

شیخ شهاب الدین سهروردی رئیس مکتب اشراق نیز باین مطلب مهم اشاره کرده است و در آغاز کتاب (حکمه الاشراق ) به بحث از رهبر و اقسام آن پرداخته و بر طبق مبانی اشراقی خویش شرایط کسی را که می تواند رئیس و مربی جامعه باشد بیان کرده و می گوید: …«جهان هیچگاه از حکمت و از وجود کسی که قائم به حکمت باشد و حجت ها و نشانه های خداوند نزد او باشد، خالی نبوده است.

و این چنین کسی خلیفه خداست در زمین، و تا زمین و آسمان برپاست چنین خواهد بود…پس در هر زمان اگر چنین شخصی باشد که خدایی و نمونه کامل علم و عمل است ریاست جامعه با اوست و او خلیفه خداست در روی زمین، و زمین هیچ گاه از چنین انسانی خالی نخواهد بود…این که می گوییم ریاست با اوست مقصودم به الزام حکومت ظاهری او نیست، بلکه گاه امام خدایی حکومت تشکیل می دهد و آشکار است و مبسوط الید، و گاه در نهایت (غیبت) به سر می برد. و این امام همان کسی است که مردم او را قطب زمام (ولیّ عصر) می نامند. ریاست جامعه با این انسان است، اگر چه نشانی از او در دست نباشد. البته اگر این رئیس ظاهر باشد و در رأس حکومت قرار گیرد زمان نورانی خواهد بود» .

این که ایشان امام متأله را حتی در زمان پنهان رئیس جامعه می داند قابل انطباق با اعتقادات و جهان بینی شیعی است ؛ زیرا در تفکر شیعی ریاست جامعه در عصر غیبت نیز با امام عصر علیه السلام است ، و ولی امر واقعی اوست ، منتهی این ریاست و ولایت نایبان عام سپرده شده است ، و از طریق نیابت عامه اعمال می شود . این است که مردم ما خود را در نهایت تحت ولایت امام عصر علیه السلام و قیمومیّت شرعی آن امام می دانند.”

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *