خانه / اسلايد / الطاف خداوند در وجود امام غایب 

الطاف خداوند در وجود امام غایب 

 

الطاف خداوند در وجود امام غایب

“وجود امام گر چه از دیدگان مردم غایب است دارای الطافی که به برخی از آن ها اشاره می شود:

الف ـ حراست از دین ، ب ـ تربیت نفوس مستعدّ ، ج ـ وجود امام، سبب بقاء مذهب، دـ تأثیر وجود الگو در پیشرفت بشر، بیان شرحی مختصر:

ب ـ تربیت نفوس مستعد

“خلاف تصور عده ای که گمان کرده اند رابطه امام با مردم در زمان غیبت به طور کلی قطع می‌شود حق این است که در عصر غیبت رابطه آن حضرت به طور کلی قطع نشده بلکه طبق آنچه از مجموعه روایات استفاده می شود عده ای از نفوس قابل و مستعد از نور وجود آن حضرت استفاده برده و به حق گرویده اند.

پروفسور هانری کربن استاد دانشگاه سوربن پاریس می گوید: «به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی بین عالم انسانیت و خداوند را به طور مداوم حفظ کرده و ولایت را به طور زنده تا روز قیامت ثابت و مستمر نگه داشته است؛ زیرا یهود نبوت را که واسطه ای بین خداوند و عالم انسانیت است در حضرت موسی علیه السلام ختم نموده است و اعتقاد به نبوت حضرت عیسی علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله ندارد و آن رابطه را در بعد از حضرت موسی علیه السلام قطع شده می‌داند.

و نصارا نیز بر حضرت عیسی توقف کرده‌اند . همچنین اهل سنت از مسلمین این رابطه را قطع کرده و بعد از ختم نبوت حضرت خاتم انبیا محمد صلی الله علیه و آله اعتقاد به این رابطه پیدا ننمودند. اما مذهب تشیع تنها مذهبی است که ولو معتقد به ختم نبوت در پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است و لکن ولایت که رابطه هدایت و تکمیل است را بعد از رسول خدا بین انسان و خداوند قطع نمی داند .

علامه طباطبایی می فرماید: «امام کسی است که انسان را به امر ملکوتی که همراه اوست هدایت می‌کند، پس امام به حسب باطن نوع ولایتی است بر مردم در اعمالشان، و هدایت امام همان ایصال به مطلوب است به امر خداوند، نه مجرد ارائه راه که شأن و مقام نبی و رسول است». ایشان در جای دیگر بر این معنا به ایه شریفه «و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا» و یا به آیه : « و جعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا» استدلال کرده اند.

ایشان در ذیل آیه اول می‌گوید: «ضمیر در جعلناهم به ابراهیم و اسحاق و یعقوب برمی‌گردد. و ظاهر قول خداوند: «ائمه یهدون بامرنا» آن است که هدایت به امر جاری مجری مفسر برای معنای امامت است… و این هدایت جعل شده از شئوون امامت و معنای ارائه راه نیست؛ زیرا خداوند سبحان حضرت ابراهیم علیه السلام را بعد از اعطای نبوت به مقام امامت رسانید… و نبوت منفکّ از هدایت به معنای ارائه راه نیست، پس معنایی در این آیه غیر از رساندن به مطلوب نمی‌ماند که همانا نوعی تصرف تکوینی در نفوس است به قرار دادن آنها در مسیر کمال و نقل آنها از موقفی معنوی به موقفی دیگر .

و در صورتی که مراد به هدایت و امامت در این آیه تکوینی و عمل باطنی است، مراد به امری که به آن هدایت انجام می گیرد امر تشریحی اعتباری نخواهد بود؛ بلکه مراد به امر در این آیه چیزی است که به قول حضرت خداوند متعال :«انما امره …» آن را تفسیر می کند. پس مراد به امر، فیوضات معنوی حیات و مقامات باطنی است که مؤمنین به آنها به توسط اعمال صالحه هدایت پیدا می نمایند، و با رحمت خداوند به آنها متلقصه متلبّس می گردند…پس امام همان رابطه بین مردم و بین پروردگارشان در اعطای فیوضات باطنی و گرفتن آنها از خداوند متعال است… » .

۲ـ برهان فطرت

“«برای اثبات وجود امام زمان علیه السلام از طریق برهان فطرت مقدماتی بیان می شود.

مقدمه اول

برای روانشناسان تمایلات غریزی و فطری انسان را به سه دسته تقسیم کرده اند:

الف ـ تمایلات شخصی: مانند خود دوستی، و ارضاء عزت نفس.

ب ـ تمایلات اجتماعی: که موجب می شود نوعی علاقه و دلبستگی نسبت به همنوعان خود احساس کند و در غم آن ها شریک باشد.

ج ـ تمایلات عالی : از قبیل حقیقت جویی و خیر طلبی و حسّ دینی و پرستش و رسیدن و یافتن کامل مطلق و فانی شدن در معبود حقیقی ، و بتعبیر دیگر وصل یا رسیدن و …

اثبات وجود گرایش به مبدأ هستی و پرستش او در فطرت انسان از چند راه ممکن است .

۱ـ تصریح دانشمندان.

۲ـ عشق به کمال مطلق .

۳ـ امید به قدرتی برتر.

۴ـ احساس نیاز .

۵ـ بدیهی اولی است .

۶ـ فطری منطقی است.

۷ـ معلوم حضوری است .

مقدمه دوم

برای رسیدن به کمال مطلق و معبود حقیقی احتیاج به واسطه ای است که خود سفر کمال را طی کرده و بتواند انسان را دستگیری کند تا او را از راه های گوناگون به کمال مطلق برساند.

الف ـ وضع قوانین تشریعی و تبیین آن ها (هدایت تشریعی).

ب ـ دستگیری انسان های مستعدّ کمال و تربیت باطنی نفوس قابله .

این امر از دو راه قابل اثبات است :

۱ـ وجود این میل و امید به واسطه در انسان بدیهی است .

۲ـ وجود انسان کامل که ناطق و هادی به کتاب و سنت صامت است ضروری است به نصّ آیات و روایات : خداوند متعال می فرماید :

«و پیش از آن، کتاب موسی پیشوا و رحمت بوده » و آیات دیگر . که از این آیات استفاده می شود که کتاب خدا اگر چه امام است از آن جهت که صامت و ساکت است کافی نیست و لذا به امام ناطق نیاز دارد.

و رسول خدا (ص) فرمود: «انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الاخر : کتاب الله و عترتی …» همانا من در میان شما دو شیء گران بها می گذارم ، یکی از آن دو از دیگری بزرگتر است : کتاب خدا و عترتم…»”

با مراجعه به سایر تمایلات فطری و غریزی روشن می شود که همگی ناظر به واقعیات و کاشف از آنهاست و امور خیالی نیست. و دیگر اینکه ، محبت و عشق و میل انسان به کمال مطلق و انسان کامل معصوم از امور ذات الاضافه است و تحقق آن بدون تحقق مضاف الیه ممکن نیست، پس اگر این میل و عشق در انسان وجود دارد متعلق و مضاف الیه آن هم بالفعل موجود است.

مرحوم شهید مطهری نیز به همین دلیل بر ضرورت بقاء و ادامه حیات در عالم دیگر استدلال نموده است .” به همین دلیل می توانیم بر ضرورت حکومت عدل توحیدی عالمی استدلال نماییم که در بحث «فلسفه حکومت عدل جهانی توحیدی » مطرح است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *