خانه / اسلايد / فرق بین ائمه اطهار ع و انسانهای دیگر

فرق بین ائمه اطهار ع و انسانهای دیگر

فرق بین ائمه اطهار ع و انسانهای دیگر

 

البته ائمه به اعتبار جهت بشری و خلقی، انسانی چون دیگر انسانها هستند، «انا بشر مثلکم» منتهی فرق از جنبه «وجه الهی» که ارتباط با خدا و ارتباط با غیب و عالم ملکوت است، یعنی باعتبار باطن و حقیقت ولائی، ظهور اسماء حقند. و همین است سبب عظمت اهل بیت. یعنی آئینه تمام نمای اسماء و صفات هستند.

و چون اداره امور و تدبیر عالم و خلقت و تربیت موجودات به وسیله اسماء صورت می گیرد. و معرفت الهی نیز در قلمرو همین اسماء است، و اسم «الله» جامع جمیع اسماء و صفاتست و انسان کامل مظهر اسم «الله» می باشد. لذا انسان کامل آئینه است که اسماء و صفات حق را نشان میدهد و ائمه اطهار مصداق انسان کامل هستند پس آئینه هائی هستند برای نمایش و ظهور اسماء و صفات الهی و القاب آنها مانند: رضا، جواد، هادی و…كه اسماء و القاب بی مسماء نیستند.

قران نیز بعضی انسانها را خاص و از بقیه استثنا می کند ، حال ممکن است کسانی تصور کنند شیعیان در فضائل اهل بیت مبالغه می کنند ولی در قرآن‌ كريم‌ نیز خداوند برای گروهی از بندگان‌ فضائل خاصی را بیان کرده است.

در سوره واقعه بندگان را به‌ سه‌ دسته‌ تقسيم‌ شده‌اند: أصحاب‌ يمين‌ و أصحاب‌ شِمال‌ و مُقرَّبين‌. اصحاب‌ شِمال‌، افراد منحرف‌ و متعدّي‌ چون‌ كفّار و مشركين‌ و منافقين‌ هستند. و اصحاب‌ يمين‌، مردمان‌ مؤمن‌ كه‌ داراي‌ عمل‌ صالح‌ هستند ميباشند.

و مقرّبين‌ كه‌ آنانرا سابقين‌ نيز مي خوانند كساني‌ هستند كه‌ از مقامات‌ و درجات‌ اصحاب‌ يمين‌ عبور كرده‌، و در ذات‌ و سرّ خود پاك‌ و تطهير شده‌اند؛ و با زبان‌ دل‌ و با گوش‌ دل‌ و با چشم‌ دل‌، مي‌شنوند و ميگويند و مي‌بينند؛ و تمام‌ شؤون‌ وجودي‌ خود را به‌ خدا سپرده‌اند و خدا در وجود آنها به‌ جای اراده‌ و اختيارشان قرار دارد، يعني‌ نفس‌ اراده‌ و اختيار آنان‌ عيناً همان‌ اراده‌ و اختيار خداست‌.

مقرّبين‌ درگاه‌ حضرت‌ ذوالجلال‌ همين‌ افرادي‌ هستند كه‌ بندگان‌ مُخلَص‌ شمرده‌ شده‌ اند آنها افرادي‌ هستند كه‌ به‌ شهود و عيان‌ دريافته‌اند كه‌ نفوس‌ آنان‌ متعلّق‌ به‌ خود آنها نيست‌، بلكه‌ متعلّق‌ به‌ خداست‌. و تجلّيات‌ اسماء و صفات‌ پروردگار كه‌ از صُقع‌ نفوس‌ آنها پديدار ميگردد، همه‌ جانبه‌ و همگاني‌ است‌؛ و از وجود و حضور عالم‌ طبع‌ و عالم‌ صورت‌ و عالم‌ نفس‌ بيرون‌ آمده‌ و ديگر آنها زميني‌ و آسماني‌ نيستند، بلكه‌ فوق‌ آسمان‌ و زمين‌ هستند؛

يعني‌ در حيطۀ قدرت‌ پروردگار بدون‌ حجاب‌ طبع‌ و صورت‌ و نفس‌ زندگي‌ مي‌كنند؛ و مندكّ در اسماء و صفات‌ حضرت‌ باري‌ تعالي‌ شأنه‌ هستند. براي‌ آنها مرگي‌ نيست‌؛ آنها وجه‌ خدا هستند؛ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ، وجه‌ خدا نمي‌ميرد. بايد دانست‌ كه‌ جميع‌ صفات‌ جماليّه‌ و جلاليّه‌ از علم‌ لايتناهي‌، حيات‌ لايتناهي‌، و قدرت‌ لايتناهي‌، ظهور و تجلّياتش‌ در همين‌ أسماء حُسني‌ است‌، و آنان مظهر اين اسماء هستند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *