خانه / اسلايد / مطابقت عالم با انسان

مطابقت عالم با انسان

 

 

مطابقت عالم با انسان

و از این رو هر چه در عالم اکبر وجود دارد نمونه ای از آن را در «عالم انسانی» می بینیم…

ز هر چه از جهان از زیر و بالاست

مثالش در تن و جان تو پیداست

از جمله اينكه:

“همانطور که «عالم» دارای ظاهر و باطن است، انسان نیز دارای ظاهر و باطن، عالم حس و عالم قلب بوده و ظاهرش ملک و باطنش ملکوت است. و نيز همچنانکه «عالم» دارای آسمان و زمین است، در انسان هم پستی و بلندی وجود دارد. و همینطور اگر در سایر امور نیز انسان و جهان را با هم مقایسه کنیم، آنرا نسخه و کپی یکدیگر می یابیم.

از سوی دیگر همانگونه که خداوند در زمین بدن «روح» را بعنوان خلیفه و جانشین خود قرار داده، در زمین عالم، هم روحی به عنوان «خلیفه» قرار داده که همان آدم یا «انسان کامل» است. و در سوره بقره مي فرمايد: وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (و آنگاه که پروردگارت فرمود من آفریننده خلیفه و جانشینی در زمین خواهم بود)

و از آنجا که “روح” دارای استعداد و انعکاس و بازتاب صفات الهی است، در قرآن تعبیر به «جانشین خدا» (خلیفه الله) و روح الهی نموده می فرماید: «ونفختُ فیه من روحی» (آنگاه از روح خود در وی دمیدم). و تا مادامی که روح در بدن انسان است، انسان باقی و زنده است، *عالًم هم تا وقتی زنده است، که روحش یعنی «انسان کامل» (خلیفه و روح الهی) در وی باقی باشد.

بنابراین: {انسان متمم جهان است}، زیرا که روح جهان و مدبر آن و تصرف کننده در آن است، و همچنان که روح، متمم بدن بوده، و تدبیر و اداره و نگهداری آنرا از آفات بعهده دارد. . و همانطور که جسد آدم، منهای روح مساوی است با مرگ، عالَم هم بدون انسان کامل مساوی است با آخرت و نابودی و ویرانی جهان (لساخت الارض باهلها).

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *