خانه / اسلايد / خصوصيت انسان كامل 

خصوصيت انسان كامل 

 

خصوصيت انسان كامل

انسان کامل دارای دو جنبه است : ۱ـ از نظر جسمی آئینه جهان نما ، و از نظر روحی آئینه تمام اسماء و صفات حق است [که بیش از ۹۹ صفت می باشد]. این دو جنبه آدم در قرآن تعبیر به دو دست حق (یداالحق) شده خداوند می فرماید: «لما خلقت بیدَّی» (موجودی که با دو دست خود وی را آفریدم)، و این کنایه از کامل و جامع بودن آدم(ع) است.

از امام صادق (ع) است که فرمود: «صورت بشری عالی ترین شاهدی است که خداوند بآن وسیله آفرینش خود را گواهی می کند، کتابی است که با دست خود نوسته و معبدی است که با حکمت خود آنرا بنا کرده است. «مجموعهء صور همه کائنات است». این صورت بشری که آدم نامیده شده در حقیقت، آدم حقیقی یا (عالم اکبر + انسان کامل) ، روح اعلی، عقل اول، خلیفه برتر، و نور محمدی است.

و این گفته پیغمبر اکرم(ص) که «خدا آدم را بصورت خویش آفرید» اشاره به آن آدم آسمانی است، آنجا که پیامبر(ص) فرمود: «نخستین چیزی که خدا آفرید نور من بود. و من پیغمبر بودم در حالیکه آدم [زمینی] میان آب و گِل بود (یعنی هنوز مصور نشده بود.) » و دیگر اینکه : آدم از نظر بعضی «نفس واحد» است که ارواح انسانی از آن آفریده شده اند، چنانکه قرآن می فرماید: « .هو الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ » (اوست خدایی که شما را از نفس واحده بیافرید).”

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *