خانه / اسلايد / توجه به نكاتي قابل تأمل 

توجه به نكاتي قابل تأمل 

توجه به نكاتي قابل تأمل

” برای نفس واحده می توان دو دوره ترسیم کرد:

۱ـ از حضرت آدم تا حضرت عیسی(ع) که آخری درست مانند اولی بدون پدر آفریده شده چنانکه قرآن می فرماید: «إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ » (بی گمان داستان عیسی نزد خدا همچون داستان آدم است).

۲ـ از حضرت محمد(ص) تا حضرت مهدی(ع)، حضرت محمّد(ص) جامع تمام صفات و کمالات پیامبران گذشته است. از این رو می فرماید: «بعثت لجوامع الکلم» ــــــ و برای تمام انسانها فرستاده شده همچنانکه روح برای تمام اعضاء بدن ارسال شده است.

حضرت محمد(ص) نخستین بنده و مخلوق و اولین نور و نخستین پیامبر است، چنانکه در روایت آمده که : «اول ما خلق الله نوری» (نخستین چیزی را که خداوند آفرید نور من بود.)

(…پیامبر(ص) اولین مخلوق یا نخستین بندهء خدا از نظر وجودی است). و نیز پیمبر اکرم(ص) در روایت دیگری می فرماید: «کنت نبیاً و آدم بین الماء و الطین» (من پیامبر بودم در حالیکه آدم [زمینی] هنوز بین آب و گِل بود.)

و از سوی دیگر حضرت رسول محمد(ص) طبق قرآن، آخرین پیامبر بود كه قرأن مي فرمايد: “مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ” (محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست، اما او رسول خدا و خاتم انبیاء است) . درست مانند دانه ای که در زمین کاشته می شود، این دانه ریشه در زمین می دواند. آنگاه ساقه، برگ، گُل، و سر انجام میوه می دهد، میوه ای که همان دانه اولی را در بر دارد.

بنابراین، حضرت محمد(ص) جامع تمام پیامبران است. همانطور که هدف از شاخ و برگ و ساقه و ریشه، میوه است، انسان کامل که عالیترین مراتب آن حضرت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند هدف آفرینش جهان است.

چنانکه قرآن قبل از داستان حضرت آدم می فرماید: «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» (همو است خدایی که تمامی آنچه را که در زمین است برای شما آفرید). و در حدیث قدسی آمده است: «لولاک لَما خلقتُ الافلاک» : (اگر تو [ای پیامبر] نبودی افلاک را نمی آفریدم).

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *