خانه / اسلايد / حضرت فاطمه (س) كامل ترین الگو برای زنان

حضرت فاطمه (س) كامل ترین الگو برای زنان

 

حضرت فاطمه (س) كامل ترین الگو برای زنان/جامع ترین ویژگی حضرت صبر و استقامت بود

حضرت فاطمه زهرا (س) كامل ترین و برترین الگو و اسوه برای زنان مسلمان جهان است كه امروز نیاز است همه امت اسلامی بویژه زنان ما بیش از پیش در همه امور از زهد، تقوا و عبادت گرفته تا همسرداری، ولایت پذیری و ایثارگری از این بانوی بزرگوار درس بگیرند لذا در این خصوص با حجت الاسلام والمسلمین «علی اکبر ذاکری»، عضو هیئت علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

مهمترین وجه زندگی حضرت فاطمه (س) چیست؟

 

مهمترین و جامع ترین ویژگی زندگی حضرت فاطمه (س) صبر و استقامت این بانوی بزرگوار اسلام بوده است. این نکته از جهات مختلفی قابل بررسی و تبیین می باشد. ایشان وقتی در کودکی مادر خود را از دست می دهند، جزو مدافعان پدر گرامی شان در مکه می شوند. وی در برابر تمام توهین ها و مشکلاتی که دشمنان برای رسول خدا (ص) به وجود می آورند با جان و دل از پدرشان حمایت می کردند؛ بر همین اساس بود که پیامبر اکرم (ص) وی را ام ابیها (مادر پدرشان) نام نهادند. با وجود اینکه سن زیادی نداشتند در همه جا همکار و همیار رسول اکرم (ص) بودند. وی در برابر مشکلاتی که کفار قریش در مکه برای پیامبر اکرم (ص) ایجاد کرده بودند، مردانه جنگیده و تحمل نمودند ولی وقتی به مدینه آمده و ازدواج کردند از بعد اجتماعی از شرایط مناسبی برخوردار شدند، ضمن اینکه با مشکلاتی از قبیل فقر نیز دست و پنجه نرم می کردند که آن زمان گریبانگیر همه مسلمانان بود. در برابر همه این سختی ها و مشکلات صبر و استقامت ورزیدند.

 

 

 

بخشی از صبر و استقامت حضرت، مربوط به حضرت علی (ع) بود. ایشان در بسیاری از جنگ ها همراه پیامبر اکرم (ص) بودند به گونه ای که طبق روایات در جنگ احد بیش از ۷۰ جراحت برداشتند. حضرت فاطمه (س) به تنهایی در برابر همه این مشکلات مقاومت کردند، ضمن اینکه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز برای این بانوی بزرگوار و همسرشان حضرت علی (ع) مشکلات زیادی ایجاد شد. حضرت فاطمه (ص) برای گرفتن فدک و در برابر بی توجهی به حق امامت و ولایت حضرت علی (ع) به دفاع از همسرشان پرداختند و با خواندن خطبه و ایراد سخنرانی در مسجد النبی تلاش ها و سختی های زیادی را برای دفاع از حریم ولایت متحمل شدند. بر اساس همین سختی ها و مشکلاتی که حضرت فاطمه (س) متحمل شدند دو روایت در این زمینه آمده است، یکی از امام موسی بن جعفر (ع) که وقتی هارون مشکلات زیادی را برای ایشان ایجاد کردند، فرمودند: من در تحمل این مشکلات و سختی ها، پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (ص)، امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را سرلوحه خود قرار می دهم؛ همان طور که آنها مشکلات زیادی را تحمل کردند، من هم تحمل می کنم. همچنین در روایت دیگری نقل شده است که امام زمان (ع) در پاسخ به ابن غانم فرمودند:رسول خدا(ص) یک نمونه و الگوی نیکو است،همچنین فرمودند:برای من بهترین الگو در صبر و استقامت حضرت فاطمه (س)هستند.

 

 

 

چگونه باید سبک زندگی حضرت فاطمه (س) را به عنوان یک الگو در جامعه امروز مطرح کنیم؟

 

طبیعتا باید یک مطالعه دقیق از زندگی نامه حضرت فاطمه (س) داشته باشیم. گاهی ما فقط در مورد فضایل و مناقب این بانوی بزرگوار مطالعه می کنیم که خوب است، از این جهت که با شخصیت این بانوی بزرگوار آشنا می شویم، مثلا وی شخصی است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: فاطمه پاره تن خود است، این در حالی است که پرداختن به سیره عملی حضرت فاطمه (س) و سایر ائمه معصومین (ع) مهم تر است، اینکه این بانوی بزرگوار در زندگی زناشویی چگونه رفتار می کردند، در تربیت فرزندان خود چقدر موفق بودند، در حمایت از پدرشان چه فداکاری هایی کردند، در کمک به نیازمندان چقدر پیشگام بودند در حالی که خودشان نیازمند بودند؛ حتی در روایات داریم وقتی حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) ازدواج کردند، مادر حضرت علی (ع)در قید حیات بودند ولی در این دوره کارهای منزل را بین خودشان تقسیم کردند، در واقع حضرت فاطمه (س) كامل ترین الگو برای زنان محسوب می شود لذا همه این ویژگی ها قابل تحسین بوده و می توانند به عنوان الگوی و نمونه در خانواده ها نهادینه سازی شوند.

 

 

 

دعا و نیایش، دفاع از حریم امامت و ولایت به عنوان دفاع از حق همسر، ساده زیستی، رعایت حجاب و توجه به آداب اسلام، دوری از تجملات و توجه به همسایگان که هم در دعاهای حضرت فاطمه (س) و هم در روایات از ایشان نقل شده است، همه اینها را باید بدون اینکه وارد مسئله خاصی شویم از بعد اجتماعی و خانوادگی مورد بحث و بررسی قرار دهیم سپس به عنوان الگو در جامعه مطرح کنیم.

 

 

 

چرا با وجود اینکه چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ما هنوز نتوانستیم در معرفی و ارایه الگوهای اسلامی موفق باشیم؟

 

کتاب های زیادی در مورد ائمه اطهار (ع) و به ویژه حضرت فاطمه (س) تالیف شده است که در این کتاب ها بیشتر به فضایل ائمه (ع) پرداخته شده است؛ این در حالی است که اگر ما بتوانیم سیره عملی حضرت فاطمه (س) و سایر ائمه معصومین (ع) را به عنوان یک الگو در جامعه مطرح کنیم، آثار و فواید زیادی برای خانواده ها و جامعه خواهد داشت، چون وقتی افراد جامعه با سیره عملی و تلاش های ائمه معصومین(ع) آشنا بشوند، آنها هم از بعد انسانی به رفتارهای ائمه اطهار (ع) نگاه می کنند نه به عنوان یک شخصیت فرا زمینی و این گونه تصور می کنند که ما هم می توانیم نه در آن محدوده بلکه در محدوده کمتر آن را انجام دهیم.

 

 

علت اختلاف روز شهادت حضرت فاطمه (س) چیست؟

 

اخبار و روایات موجود در روز شهادت حضرت فاطمه (س) متفاوت است. در برخی از اخبار آمده که ۷۵ روز بعد از رحلت رسول اکرم (ص) ایشان از دنیا رفتند. برخی هم ۹۵ روز البته تا ۴۰ روز، ۳ ماه و ۶ ماه را هم وارد کردند، ولی آنچه بیشتر در جامعه مطرح است، همان ۷۵ روز یا ۹۵ روز می باشد. مرحوم کلینی در کتاب کافی ۷۵ روز را نقل کردند. با توجه به اینکه رسم الخط در صدر اسلام بیشتر بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ «تسعین» و «سبعین» از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا نزد تاریخ نویسان در قرن های بعد موجب اختلاف شده است.

 

 

 

فاطمیه اول یا دوم کدام اعتبارش بیشتر است؟

 

در این زمینه دو نکته قابل توجه و بررسی است، یکی رحلت پیامبر اکرم (ص) که گفته می شود ۲۸ صفر می باشد و نقل دیگر ۱۲ ربیع الاول که شهادت رسول اکرم (ص) را در این روز می دانند؛ بنابراین وقتی بخواهیم دو قول ۷۵ و ۹۵ روز را به رحلت پیامبر اکرم (ص) اضافه کنیم که قول مشهور همان ۲۸ صفر می باشد، فاطمیه اول و فاطمیه دوم به دست می آید. بر اساس ۷۵ روز ۱۳ جمادی اولی بر اساس ۹۵ روز، سوم جمای الثانی می شود.بنابراین پیامبر اسلام‌(ص) در بیست و هشتم صفر سال ۱۱(ه.ق) رحلت کردند، در فرض ۷۵ روز، زمان شهادت حضرت زهرا(س) سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاوّل ، محسوب می شود که این زمان مشهور به دهه اول فاطمیه می شود و اگر فرض ۹۵ روز، را بپذیریم در این صورت زمان شهادت حضرت‌ زهرا(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.

 

 

حجت الاسلام ذاکری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری شبستان

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *