خانه / اسلايد / اعتقاد به منجي در اديان و مكاتب 

اعتقاد به منجي در اديان و مكاتب 

 

اعتقاد به منجي در اديان و مكاتب

“«اعتقاد به موعود و منجی که سرانجام روزی با آمدنش دنیا را پر از عدل می کند مورد اتفاق تمامی ادیان است و هر دین و مکتبی متناسب با فرهنگ دینی و ملی خود از آخرین موعود سخن گفته است.

از آنجا که انسان در کنار رسیدن به امکانات رفاهی و مادی به دنبال کسب معنویت و اتصال به یک منبع کمال است نمی تواند به مساله آخرالزمان و ظهور فردی از نوع انسان به عنوان نجات بخش و منجی معتقد نباشد که این مساله به وضوح در بین ادیان مختلف مشاهده می شود.

 

مهدی موعود در ادیان و مذاهب گوناگون

اعـتـقـاد به موعود، درهمه ادیان مطرح بوده وعقیده مشترک همه آنهاست. در آیین بودایی موعود را (بودای پنجم ) ودر آیین هندو،او را (آواتارا دهم ) گویند. در آیین زرتشت نیز از آمدن منجی و موعود خبر داده شده و او را(سوشیانت )یا(سوشیانس ) می نامند. کـتـب دیـنی یهود نیز ظهور رهبری بزرگ به نام (ماشیح ) یا (مسیح )در آخرالزمان را نـوید داده اند. آیین مسیحیت نیز آمدن دوباره حضرت عیسی به دنیا و برپایی حکومت جهانی به دست او را خبر داده است .

۱️⃣ اعتقاد به موعود درآیین هندو

در آیین هندو از موعود به نام (آواتارای دهم) یـاد مـی شـود. درکتاب (پورانا Purana)، شرح مفصّلی درباره دوران آخـرعـصـر کالی(Kali)، یعنی آخرین دوره پیش از ظهور دهمین آواتارای ویشنو آمده است.

درکتاب (باسک ) کتاب مقدس هندیان آمده است :

دور دنـیـا تـمـام شـود به پادشاه عادلی در آخرالزمان که پیشوای فرشتگان، پریان و آدمیان باشد وحق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمین وکوه ها پنهان باشد همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگ تر کسی به دنیا نیاید.

۲️⃣ موعود درآیین بودایی

دردین بودایی نیزانتظار موعود و منجی مـطـرح شـده اسـت . گـفـتـه انـد کـه در این آیین، موعود مورد انتظار(بـودای پـنـجـم ) است وبوداییان منتظر ظهورش می باشند.

۳️⃣ موعوددر آیین زرتشت

منجی یا موعود آخرالزمان، درجهان بینی و معادشناسی زرتشتی جایگاهی ویژه دارد. او را(سـوشـیانت )یا(سوشیانس ) می گویند که دین را در جهان رواج دهد، تنگدستی را ریشه کن سازد، ایزدان را از دسـت اهـریـمـن نـجـات داده و مـردم جـهـان را هـمـفـکـر، هـم گـفـتار و هم کردار گرداند.

۴️⃣ موعود در آیین یهود

در اسـفـار تـورات، نـویـد ظهور رهبری بزرگ به نام (مسیح ) (یا ماشیح به زبان عبری وبه مـعـنـای مـسـح شـده ) داده شده است. براساس اعتقاد یهود، در آخرالزّمان موعود خواهد آمد و با سـیـطـره بـر جـهـان، پـادشـاه جـهـان خـواهـد شـد و بـه عدل و داد حکمرانی خواهد کرد…گرگ بـا بـره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید.

درفرازی از کتاب (فرامیر) ( زبور داود) نیز آمده است : منتظران خداوند و صالحان وراث زمین خواهند بود. خـوشـا بـه حـال کـسـانـی کـه منتظر موعود باشند.

۵️⃣ موعود در دین مسیحت

آیین مسیحیت نیز به آینده جهان و انسان، نگاه خوشبینانه داشته، ظهور موعودی را که همان عـیـسـی (ع ) بـاشـد، نـوید داده است . ظهور دوم (coming Second) یا بازگشت دوبـاره حـضـرت عـیـسـی (ع ) برای نجات جهانیان و ایجاد یک دنیای پرشکوه، از اعتقادات جدّی مسیحیان است . عیسی (ع ) دوباره ظهور خواهد کرد و با حاکمان ستمکار خواهد جنگید وبـشر را به ساحل نجات و رستگاری رسانیده و به زندگی آرمـانـی اش جـامـه عـمـل خـواهـد پـوشـانـیـد.

درانجیل لوقا دراین زمینه چنین آمده است : کـمـرهـای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظارآقای خود را می کشند. پس آماده باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی بـریـد پـسر انسان می آید.

۶️⃣ موعود دراسلام

همه مسلمانان اتـفـاق نظر دارنـد که در آخرالزّمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) خروج می کند علاوه بر آیات فراوانی که بر مسئله مهدویت در اسلام و ظهور حضرت مهدی (عج ) دلالت مـی کـنـد ، روایات شیعه و سنّی در ایـن زمـینه بسیار زیاد و به حد تواتر رسیده است.

در کـتـابـهـای اهل سنّت آن قدر روایات در باره مهدی موعود (عج ) وجود دارد که عقیده به آن حضرت از ضروریات دینی مذهبی آنان به شمار آمده است. درباره اصل موضوع ظهور مصلح جهانی صدها حدیث در کـتـب آنـان از قـبـیـل : صحیح بخاری ، سنن ابن ماجه ، سنن ابن داود، سنن ترمذی ، منتخب کـنـز العـمـّال ، مـسـنـد احـمـد بـن حـنـبـل و غیر آن نـقـل شـده اسـت .

بـه رغـم ایـن کـه اهـل سـنـّت بـه اصـل امامت ـ مانند شیعه اعتقاد ندارند، ولی به خاطر زیادی روایات معتبر مـربـوط بـه ظـهـور حـضـرت مـهـدی (عـج ) و تـواتـر آنـها، اعتقاد به ظهور مهدی نامی از نـسـل فاطمه (سلام الله علیها ) از اعتقادات ضروری اهل سنّت به شمار آمده است و لذا انکار مهدی موعود را موجب خروج از دین می دانند.

🔹ابن خلدون ، جامعه شناس معروف مسلمان می گوید:

بدان که در طول تاریخ میان تمامی اهل اسلام مشهور است که حـتـمـا در آخـرالزمـان مـردی از اهـل بـیـت پـیـامـبـر(صل الله علیه وآله ) ظـهـور خـواهـد کـرد و دین را تازه و عـدل را آشـکار خواهد ساخت . او ((مهدی )) نامیده می شود؛ و خروج ((دجّال )) آن زمان خواهد بود و سپس نشانه های قیامت آشکار خواهد شد. حضرت عیسی مسیح (ع ) نیز فرود خواهد آمد و دجّال کشته خواهد شد».

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *