خانه / اسلايد / الطاف الهي در تحول دروني

الطاف الهي در تحول دروني

الطاف الهي در تحول دروني
الطاف الهي در ماههاي رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان
مقدمه

بنام خداوند هستی آفرین
خدایا ، در تمام ایام و در سالی که گذشت لحظات زندگی من در بحث و تحقیق معارف الهی بود می خواستم معرفت تو را در همه دلها بنمایانم و دلها را با محبت تو گره دهم تا همه گرمی محبت و عشق تو را در خود احساس کنند و در برابر عظمت تو سر تسلیم بدارند.

حال با آمدن بهار و تجلی آیات آفاقی و زیبایی های طبیعت ، قلبها سرشار از زیبایی ها و الطاف الهی و سرمست عشق الهی می شوند. خدایا تو را شاکرم که چنین عنایتی بمن فرمودی و مرا با یاد خودت مشغول ساختی .

اما آیا تحولی هم در وجود من پدید آمده است ؟ آیا می توانم بگویم که من جزء غافلین نیستم ؟ نه هرگز کافی نیست چه بسا علم حجاب اکبر باشد ، و چه بسا کاری هر چند بظاهر مفید ما را از کارهای دیگر غافل کند. پس فقط علم کافی نیست بلکه اگر توفیق حاصل شود و تدبر و تفکر در دانستنی ها که سبب تحول درونی گردد، آنگاه علم راه گشا خواهد شد. زیرا که بدون تحول درونی سالک راه خدا به قرب الهی موفق نمی شود.

لذا بر آن شدم که به مناسب آغاز بهار و تحول در طبیعت ، متذکر تحول دلها شوم و تحول درونی را یادآوری کنم . و چه خوب شد که این ایام مصادف شد با الطاف الهی دیگری مثل ماهای رجب و شعبان و “ماه خدا” ماه مبارک رمضان ، که انواری برای تحول انسانها و تعالی روح در دعاها و مناجاتهای معصومین (ع) قرار گرفته استفاده کنیم. و از نکات نورانی و عرفانی نهفته در این دعاها برای تحول درون و معرفت مقلب القلوب بهره مند شویم.

نوشتاری که در پیش رو دارید مجموعه بیان الطاف الهی برای سیر الی الله ، و بحثی کوتاه راجع به انسان و اهمیت تحول درونی با معرفت و الطاف الهی است . و هدف اینستکه با آمدن بهار و تحول در طبیعت، در وجود خود هم تحولی ایجاد کنیم و درخت وجود خود را بارور و ثمر بخش کنیم ، و از عمر خود میوه های عرفان و شادی و سعادت بدست آوریم .

و با استفاده از انوار الهی که در شرح بعضی از دعاهای ماه رجب و شعبان و ماه رمضان قرار دارد، از معارف نهفته در این دعاها برای شناخت بیشتر معرفت خدای متعال و اُنس و ارتباط با خدای خالق هستی آفرین است . که در این سه ماه بعنوان درس برای شاگردانی بیان شده و بعد از بازنگری و ویرایش بصورت کتاب حاضر برای استفاده عموم در واتساب و اپلیکشن زمزمه عرفان قرار داده می شود.

البته این معارف مخصوص زمان معینی نیست ، بلکه معارف عمیقی که برای شناخت بیشتر توحید و معرفت ولایت در این دعاها نهفته است که دانستن این معارف برای شناخت و اُنس با خداوند متعال و شناخت بیشتر اهل بیت مفید است. که امیدوارم برای رسیدن به معارف نهفته در این دعاها، با نگاهی عارفانه برای تقرب بیشتر به خدا و معارف الهی مورد استفاده قرار گیرد .

اگر در این دعاهایی که از ائمه(ع) به دست ما رسیده، دقت کنیم، می‌بینیم که در آن، معارف هست، استغفار هست،‌ معرفت حقایق دینی هست ، که انسان با توجه و تدبر در این دعاها می تواند سطح معنویت خود را بالا ‌برد. باید در این دعاها تدبر کرد ، تامل کرد و از انوار نهفته در آنها نورانیت کسب کرد تا بتوان سطح معنویت خود را بالا برد. و این فرصتی است برای نورانی شدن قلوب با انوار الهی ، و سیر الی الله ، و تقرب به رب الارباب و رسیدن به آرامش دلها .

وقتی درمانده می‌شوی و‌ اسباب عادی بی‌اثر می‌شود و همه توان خود را به کار می‌گیری و به نتیجه نمی‌رسی، ‌وقتی مردم تو را تنها می‌گذارند ودوستانت تو را ول می‌کنند و از تو دور می شوند،‌ باید بدانی که تنها نیستی، خدای تو ، خالق هستی آفرین، خدای ارحم الراحمین همیشه با تو بوده ولی تو غافل بودی ، حال فرصتی شد که به خدا رو کنی و با توجه به معانی و انوار نهفته در این دعاها ، اُنس با یاد خدا برقرار کنی زیرا که یاد خدا سبب آرامش و امیدواری می شود.

«الا به ذکرالله تطمئن القلوب» . فقط با ذکر خدا دلها به آرامش و اطمینان می رسد . و خواندن این دعاها با توجه و تأمل در مفهوم آنها آرام بخش است. امیدوارم که این کتاب مورد قبول خداوند متعال و عنایت اهل بیت (ع) قرار گیرد. و اجری برای آنانی که از مطالبشان استفاده شده و نیز نوری باشد برای آنان که از این درسها استفاده می کنند . و از بزرگانی که بر این دعاها شرحی داشته اند و از زحمات آنان استفاده شده تشکر و اجر آنان را از خدای بزرگ خواستارم خدا از همه ما قبول کند.
طاهره سادات زرگرمرادی درسهای ماه رجب ۱۴۴۲ .

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *