خانه / اسلايد / ضَلالت و اغوای شیطان در قرآن

ضَلالت و اغوای شیطان در قرآن

🌹ضَلالت و اغوای شیطان در قرآن 🌹

 

🌟ضَلالت:

به راهی گفته می‌شود که انسان در آن قدم برمی‌دارد که راه مستقیم نیست، ولی از ظلمت و جهل خود می‌پندارد که آن راه خداست و ممکن است ظاهر آن راه درست به نظر برسد.

 

✨📖✨ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (۱۰۴ – کهف)

(زیانکارترین مردم) آن‌ها هستند که (عمر و) سعی‌شان در راه دنیای فانی تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند.

 

📌مثال، کسی که قرآن را نمی‌خواند و به آن عمل نمی‌کند و باور قلبی به آن ندارد برای دور ماندن از بلاء و یا گشایش در امورش، آیه‌ای از قرآن را نوشته و بر گردن خود می‌آویزد و گمان می‌کند همراه داشتنِ آن آیه‌ باعث کمک به او خواهد شد؛ یا رباخواری یک نوع گمراهی و ضَلالت است که انسان گمان می‌کند با رباخواری می‌تواند مال و ثروت خود را بیفزاید.

 

✨📖✨ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ (۷ – قلم)

⚡محققا پروردگارت داناتر است به اين‌كه چه كسی از راه او دور و چه كسانی راه يافتگانند.

 

🌒ضَلالت نقطه مقابل هدایت است، و راهی است که از پیش از سوی شیطان ترسیم شده است و انسان از جهل‌اش می‌تواند در آن مسیر قدم بردارد. ضَلالت یک راه مشخص نیست. می‌توان گفت هرکس در راه راست نباشد در مسیر ضَلالت است، پس قطعاً تعداد راه‌های گمراهی بسیار زیادتر و بسی پیچیده‌تر خواهد شد.

 

🌟اغواء چیست؟

 

✨📖✨ قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (۱۶ – اعراف)

⚡گفت: اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آن‌ها کمین می‌کنم!

 

📎انسان با خلقت خود بزرگ‌ترین آزمون نفس برای ابلیس شد و با خلقت انسان، نفس ابلیس که بر تکبر بود بروز کرد و او نتوانست با نفس متکبر خود مبارزه، یا آن را پنهان کند، پس بر آدم سجده نکرد و از مسیر هدایت الهی گمراه و رانده گشت و قسم یاد کرد که در برابر آزمون‌های نفسی که خدا بر انسان قرار داده است او را گمراه کند که این گمراهی را با زینت دادن دنیا در چشم انسان محقق می‌کند.

 

✨📖✨ قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (۳۹ – حجر)

⚡گفت: پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادّی را) در زمین در نظر آن‌ها زینت می‌دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت.

 

📌مثال، زمانی که انسان می‌خواهد در راه خدا چیزی را ببخشد، شیطان دنیا را در چشم کسی که نتوانسته از دنیا قطع نفس کند زینت می‌بخشد؛ پس خداوند می‌فرماید: «ٱلشَّيْطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلْفَقْرَ» شیطان انسان را از فقر می‌ترساند و چون دنیا را در چشم چنین کسی زینت داده و بر او عمر ابدی تلقین کرده است به راحتی انفاق را مانع رسیدن به دنیا در چشم چنین کسی نشان می‌دهد؛ پس با این ابزار مانع بخشش و انفاق او می‌شود، چنانچه آدم و حوا را وسوسه کرد تا از آن میوه ممنوعه بخورند تا عمر جاودانه یابند.

 

🍂از امام صادق (ع) در اصول کافی آمده است: فرشتگان گمان می‌کردند ابلیس از آنان است و حق تعالی می‌دانست که او از شمار آنان نیست، پس او را  عصبیت و کبر و خشم، آنچه را در درونش بود بیرون ریخت و شیطان گفت: مرا از آتش آفریده‌ای و انسان را از گل!!!

 

👈با دقت در حدیث فوق به آیه «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبی‌» می‌رسیم، پس ابلیس در صف فرشتگان در هیبت و شکل آن‌ها خدا را عبادت می‌کرد که فرشتگان حتی از شناخت او که از شمار آنان نیست عاجز بودند تا در آزمون سجده بر آدم که اطاعت امر خدا نکرد ماهیت خود بروز داد و رسوا شد. پس ابلیس فرشتگان را می‌بیند و سخن و کلام‌شان را هم می‌شنود و با آنان با کلام تبادل می‌کند.

 

🍃رشد دوری از شیطان برای قرار گرفتن در مسیر هدایت، و غیّ نزدیکی به شیطان برای قرار گرفتن در مسیر گمراهی است. پس غیّ مسیری فرعی از سوی شیطان برای وارد کردن انسان در شاهراه گمراهی است. چنانچه رشد مسیری از رحمان برای وارد کردن انسان در شاهراه هدایت و صراط مستقیم الهی است.

 

✨📖✨ قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (۱۶ – اعراف)

⚡گفت: اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آن‌ها کمین می‌کنم!

 

🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *