خانه / اسلايد / هرروز سنّت است خواندن اين دعا:

هرروز سنّت است خواندن اين دعا:

دعای اول

 

هرروز سنّت است خواندن اين دعا:

يا من يملك حوائج السّائلين و يعلم ضمير الصّامتين لكلّ‌ مسألة منك سمع حاضر و جواب عتيد اللّهمّ‌ و مواعيدك الصّادقة و أياديك الفاضلة و رحمتك الواسعة فأسألك أن تصلّى على محمّد و ال محمّد و أن تقضى حوائجى للدّنيا و الآخرة إنّك على كلّ‌ شىء قدير) .

اى خدايى كه مالك حاجت‌هاى فقيران و دانا به اسرار خاموشانى، هرسؤالى را همان لحظه مى‌شنوى و پاسخش را آماده دارى؛اى خدا!وعده‌هاى تو همه صادق و نعمتت فراوان و رحمتت وسيع است؛ پس از تو درخواست مى‌كنم كه بر محمد صلّى اللّه عليه و آله و بر آل محمد درود فرستى و حوايج مرا در دنيا و آخرت برآورى كه البته تو بر هرچيز توانايى.

حضرت امام زین‌العابدین «علیه السلام» در غُرّه (اول) ماه رجب در حجر اسماعیل یعنی در خانه کعبه، بیت‌الله الحرام، دعای «يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائلین» را قرائت کردند.

«يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائلین»؛

ای خدایی که مالک حاجت‌های بندگان گدا و سائل درگاهت هستی.

طبق فرمایش حضرت امام زین‌العابدین «علیه السلام» که می‌فرمایند: خدا مالک همه حوائج است شما از هرکس کمک و حاجتی بخواهید از خدا کمک خواسته‌اید. یعنی چه؟ یعنی اگر شما از هرکسی مانند پدر، مادر، برادر، عمو، دایی، استاد کار، مسئول کار حتی از رئیس‌جمهور کمک و حاجتی بخواهید در واقع از خدا کمک خواسته‌اید؛ چون همه آن‌ها به حکم این دعا کاره‌ای نیستند و همه چیز از خداست.

به این نکته‌ باریک عرفانی خوب توجه کنید: خدا این جهان را بر اساسِ اسباب و مسببات قرار داده است لذا اگر حاجتی را از کسی به‌طور مستقل نه به عنوان سبب بخواهید یعنی خدا را در نظر نگیرید و پیش کسی بروید که بگویید او به من کمک می‌کند و در حقیقت صد در صد هم کمک خواهد کرد.

ولی اگر نیت شما نیت مستقل باشد، بدانید که مشرک هستید؛ یعنی بندۀ خدا را در کار خدا شریک قرار داده‌اید؛ ما گفتیم مرجع همۀ حوائج خداست، اما شما اکنون می‌خواهید بگویید این یک نفر کار من را درست می‌کند و درست هم می‌کند؛ اگر با این نیت بروید این شرک است.

عزیز من! خیلی باید حواست را جمع کنی. اگر یک وقت بگویید که این مغازه روزی من را می‌دهد این شرک است! اگر بگویید که حقوق اول ماه من به واسطه این کارمندی به دست من می‌رسد و خودت را در رزق و روزی خدا دخیل بدانی، در واقع در رزاقیت خدا شک دارید! در واقع شما بنده‌ خدا را با خدا در رزاقیت شریک قرار داده‌اید در حالی‌ که رازق خداست.

یک وقت کاری نکنیم که پایان کارهای ما شرک، کفر، غفلت، معصیت و دوری از خدا باشد؛ کمی به خودمان بیاییم. از اول ماه رجب ؛ روی کارها و نیت‌های خود محاسبۀ دقیقی داشته باشیم.

«يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِينَ وَ يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ»؛

ای خدایی که نیازی به گفتن من نداری و می‌دانی که در دلم چه می‌گذرد.

فرق خدا با بندۀ خدا در این است که اگر بندۀ خدا بخواهد به یکی گوش دهد نمی‌تواند گوش خود را به ده نفر بدهد؛ مثلاً وقتی یک نفر با شما حرف می‌زند اگر بخواهید بفهمید که چه دارد می‌گوید، باید تمام توجه‌ات به آن متکلم و گوینده باشد؛ اگر یک مقدار غفلت کنید حرفش را متوجه نمی‌شوید؛ آیا خدا هم همین‌طور است؟

در این دعا می‌خوانیم «لِكُلِّ مَسْأَلَهٍ»؛ هر کدام از بندگانت در این دنیای گسترده، بیاید و از تو سؤال کند، تو آن‌جا حاضر، سمیع، شنوا و بینا هستی؛ این حکایت از سلطنت، و قدرت و توان خداوند قادر متعال دارد؛

خداییِ خدا ، در این است که وقتی می‌خواهد مدیریت کند، مدیر مدبر باشد؛ او مدبر الامور و رب العالمین است و باید روی همه‌ احاطه داشته باشد، ما چنین خدایی داریم. «وَ جَوَابٌ عَتِيدٌ»؛ برای هر مسأله ای پاسخ آماده‌ داری.

«اَللَّهُمَّ وَ مَوَاعِيدُكَ الصَّادِقَهُ وَ أَيَادِيكَ الْفَاضِلَهُ وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَهُ»

اى خدا! وعده‌هاى تو همه صادق و نعمتت فراوان و رحمتت وسيع است؛

پس از تو درخواست مى‌كنم كه بر محمد صلّى اللّه عليه و آله و آل محمد درود فرستى و حوايج مرا در دنيا و آخرت برآورى. كه البته تو بر هرچيز توانايى .

يا مَنْ يَمْلِكُ حَوآئِجَ السَّآئِلينَ و يَعْلَمُ ضَميرَ الصَّامِتينَ،

(اى كه مالك حاجات خواستارانى و اى كه نهاد خاموشان دانى؛)

لِكُلِّ مَسْئَلَةٍ مِنْكَ‏ سَمْعٌ حاضِرٌ، وَ جَوابٌ‏ عَتيدٌ،

(براى هر خواسته‏ اى از جانب تو گوشى شنوا و پاسخى آماده است؛)

اَللّهُمَّ وَ مَواعيدُكَ الصَّادِقَةُ، و اَياديكَ الفاضِلَةُ، وَ رَحْمَتُكَ‏ الواسِعَةُ،

(خدايا به حقّ وعده‏ هاى راستت و نعمت هاى بسيار و رحمت وسيعت)

حالا حاجت خود را از خدايت مسئلت و درخواست ميكني و مي گویی خدایا پس از تو میخواهم که :

فَاَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،

(از تو خواهم كه درود فرستى بر محمّد و آل محمّد)

و اَنْ تَقْضِىَ‏ حَوائِجى‏ لِلدُّنْيا وَ الْأخِرَةِ، اِنَّكَ عَلى‏ كُلِّشَىْ‏ءٍ قَديرٌ.

(و حوائج دنيا و آخرتم را برآورى كه به راستى تو بر هرچيز توانايى)

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *