خانه / اسلايد / سه گروه در این دعا

سه گروه در این دعا

سه گروه در این دعا

 

در این قسمت از دعا بسه گروه اشاره میشود

يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ، يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ‏ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً

در ادامه دعا ببینیم چه کسانی از الطاف الهی بهره مند می شوند

سه طبقه یاد شده

۱ـ « يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ،» در این ماه خداوند تبارک و تعالی هر کس که صداش بزنه ، جواب می ده. « مَنْ سَئَلَهُ » خاص الخاص هستند. کسانی هستند که چون خدا رو در ماه رجب صدا می زنند ، این صدا زدنشون باعث میشه خداوند بهشون خاص نگاه کنه . یکی از برترین صداها این صداها هستند با حضور قلب در دعا با خدا راز و نیاز می کنند ، در این است که : مـــــــــــاه رجـــــــــــب و مـــاه نــــزول بــــــرکـــات است .

۲- « مَنْ يُعْطى‏ مَنْ لم سَئَلَهُ » کسانی که از این طبقه هستند هم از ماه رجب بهره می بردند . می داند ماه رجبه ولی حواسش نبوده و صدا نزده

«يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ » اگر یه وقتی شما توی ماه رجب بدونی ماه رجبه و بدونی با ماه های دیگه فرق می کنه ، اما یادت بره دعا کنی ، خداوند تبارک و تعالی یه چیزی توی این ماه بهت می ده.

۳ـ « مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ » کسانی که خدا را نمی شناسند ، اینها هم طبقه ای هستند که از رحمت عمومی ماه رجب بهره می بردند.

«وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ» دامنه رو باز می کنه ؛ حتی کسانی که خدا را نمی شناسند هم در ماه رجب یه بهره ای می برند. همیشه رحمت رحمانی خداوند شامل همه مخلوقات است اما در این ماه این باران الطاف الهی همه را فرا می گیرد هر کسی را به اندازه سعه وجودی خودش .

حالا از خدا چه می خواهی؟

 

اَعْطِنى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِيَّاكَ، جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَ جَميعَ خَيْرِ  الْأخِرَةِ

هر چه خوبی توی دنیاست و هرچی خوبی در آخرته در این ماه من از تو می خواهم . ماشاء الله …

دیگه چی ؟ 

وَ اصْرِفْ عَنّى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَ شَرِّ الْأخِرَةِ

رفع کن از من ، مشکلات دنیا و آخرت را ، از من دور کن.

چرا؟ آیا از خدا طلبی داریم ؟ این همه خواسته و توقع ؟ آری ، نه اینکه من خودم را شایسته این همه لطف و عطا میدانم ، و یا اینکه از خدا طلبی داشته باشیم و او باید بما بدهد، بلکه «تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً»، لطف و رحمت اوست بر بندگان ، و گسترش رحمت خداوند .

و چون خدایا

فَاِنَّهُ‏ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مااَعْطَيْتَ، وَ زِدْنى‏ مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ .

خدایا تو کریم هستی برای اینکه از در خانه تو کسی نا امید بر نمی گردد و اگر همه چیز هم به من بدهی ، سر سوزنی کم نمی شود. ولی ما بنده ها اگه در خونه کریم ترین کریمان بریم ، اگر فقط یک ریال به ما کمک کند ؛ یک ریال از اموالش کم می شود . در خونه تو که می آیم ،هر چه عطا کنی هیچی کم نمی شود.

در این ماه از رحمت واسعه خداوند تا می توانیم بهره ببریم ، از خدا بخواه و بگو : ای خدا بنده ای هستم که با دست خالی بدر خانه خدایی میرود که غنی مطلق و ارحم الراحمین است . بگو : خدایا اومدم غرق در گناهم ، هیچی نیاوردم ، امیدم اینکه :

اولاً تمام گناهانم را پاک کنی ، ثانیاً همه چی هم بهم بدی . خدا هم می دهد . چرا؟ «تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً» (چون لطف و رحمت او بر بندگان است) خدایا ، خودت گفتی این ماه ، ماه رحمت است ، ماه بخشش از گناهان ، چشم پوشی کردن تقصیرات، گذشتن از خطاها، بخشیدن کثیر با عمل قلیل به این دلیل این جور با خدای خود صمیمی مناجات می کنیم درخواست می کنیم ، خدا را به خودمان نزدیک تر حس می کنیم.

بگو خدایا : ما در حق خود ظلم می‌کنیم، در حق خود کوتاهی می‌کنیم، موانع را خودمان بر سرِ راهمان ایجاد می‌کنیم، آینده و آخرتمان را با دست خودمان نابود می‌کنیم. چرا فکر نمی کنیم خداوند که همه هستی را برای ما آفریده، از ما چه می‌خواهد؟

«آفتاب و ماه و ستارگان مسخر فرمان او هستند.» (اعراف، ۵۴) شب و روز را او برای ما آفریده و شب را مایه‌ آرامش و روز را برای کسب و کار و روزی ما قرار داده است. خلاصه، همه چیز را برای ما آفریده، ولی در مقابل، بعضی چیزها را هم برای ما ممنوع کرده ، لهو و لعب و دروغگویی و فساد و بی‌حجابی را بر ما حرام کرده است؛ به سبب اینکه این چیزها زندگی ما را خراب می‌کند. خداوند خواسته که ما در این دنیا زندگی خوب و راحتی داشته باشیم. چنین نیست که تحریم اینها به سود او باشد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *