خانه / اسلايد / دعای دیگر و عظمت اهل بيت (ع)

دعای دیگر و عظمت اهل بيت (ع)

قبساتی از انوار دعای دیگر

 

 

با دعای دیگر و تولد امام علی (ع).

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را

که به ماسوا فکندی همه سایهٔ هما را

دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین

به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند

چو علی گرفته باشد سر چشمهٔ بقا را

برو ای گدای مسکین در خانهٔ علی زن

که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

تولد مولا متقيان را به عالم بشريت و به همه پیروان ولایت تبریک عرض می کنم . راجع به امام علي (ع) چند مسأله مطرح است

اول ـ ولادت حضرت و تولد غیر متعارف ایشان در خانه کعبه و شکافتن دیوار خانه خدا و اسم علی که از علی الاعظم است و دوم : مسأله شخصیت ایشان است که هر گروهی در باره او عقیده ای دارند. عده ای او را خلیفه اول و بعضی خلیفه چهارم و عده ای از مسلمانان او را کافر و در شب قدر به شهادت میرسانند و عده نیز او را خدا یا در مقام الوهیت می دانند. (علی الهی) .

اما مهم اینکه حالا هر کسی تا چه اندازه در مسأله ولایت تحقیق کرده و یا فقط شنیده ایم؟ اهل سنت آنطور شنیده اند و شیعیان چیزهای دیگر شنیده اند همه علی را دوست دارند چون سفارش حضرت رسول (ص) است؛ ولی چه کسانی برای رسیدن به حقیقت تحقیق کردند که کدام گروه برحق است و مقام ولایت و اهل بیت را بشناسند؟!.

پس اینکه در عقیده ، مخصوصا در دین و معارف الهی و اهل بیت و ولایت باید تحقیق کرد و هر عقیده ای را باید با دلیل و برهان قبول، و به آن یقین پیدا کرد. البته خیلی از غیر مسلمانان هم ارادت مخصوصي به مولا علي (ع) دارند. بلكه شناختي از شخصيت او دارند گر چه ممکن است به اسلام و ولایت هم عقیده نداشته باشند.

در اشعاری شهریار می گوید:

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت

متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را

 

دعای دیگر و عظمت اهل بيت (ع)

 

و مسأله مهمی که کمتر فهمیده شده در باره شناخت علی (ع) مسأله ولایت تکوینی و ولایت تشریعی ائمه معصومین است . که از این دیدگاه علی (ع) را باید شناخت . و کمتر کسانی در پی چنین شناختی رفته اند، که از بُعد ولایی به اهل بیت توجه کنند. ببینیم در اين دعاي ماه رجب اهل بيت را چگونه معرفی می کند .

با دعايي ديگر: با معانی بسیار بسیار عمیق 

شیخ روایت کرده: که از ناحیه مقدّسه به دست شیخ کبیر ابی جعفر محمّد بن عثمان بن سعید این توقیع شریف [یعنی دست‌نویس شریف] بیرون آمد که هر روز از روزهای رجب بخوان .

این دعای ماه رجب معانی بسیار عمیقی را در بر دارد و ما به قسمتهایی از این دعا اشاره می کنیم:

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ،

اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَىٰ سِرِّكَ، الْمُسْتَبْشِرُونَ بأَمْرِكَ، الْواصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ، الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ، أَسْأَلُكَ بِما نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيئَتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ لِكَلِماتِكَ، وَأَرْكاناً لِتَوْحِيدِكَ،

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است؛ خدایا، از تو می‌خواهم، به‌حق معانی تمام دعاهایی که متولیان امرت تو را به آن می‌خوانند، آنان که امین راز تو هستند و به امر تو شادند و بیان‌کنندگان و آشکارکنندگان بزرگی‌ات می‌باشند.

فَبِذٰلِكَ أَسْأَلُكَ، وَبِمَواقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَبِمَقاماتِكَ وَعَلامَاتِكَ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَنْ تَزِيدَنِى إِيماناً وَتَثْبِيتاً.

پس به‌حق همه این‌ها و به جایگاه‌های توانمندی از رحمتت و به مقامات و نشانه‌هایت از تو می‌خواهم که بر محمّد و خاندانش درود فرستی و بر ایمان و پایداریم بیفزایی .

حال به قسمتي از دعا اشاره مي كنيم، كه البته نياز به توجه و صفاي دل دارد.

“فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَأَرْضَكَ حَتَّىٰ ظَهَرَ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ”

 

اشاره أي به معرفت أسماء الله

 

براي فهم اين دعا و اين قسمت از دعا بايد با معرفت الله و أسماء و صفات خداوند أشنا بود و نيز معرفت ولايت داشت . مي فرمايد:

“فَبِهِمْ مَلأْتَ سَمَائِكَ وَ اَرْضِكَ”

آسمان و زمینت را با حقیقت آنان انباشتی تا آشکار شد که معبودی جز تو نیست.

اين ها هستند كه نورشان موجب اين شده كه ساير موجودات برپا بشوند . در اين جهان موجودي نيست مگر اينكه اين بزرگوارها همراهش هستند. (حضرات با تمام موجودات) هستند. براي فهم اين قسمت از دعا توجه مي كنيم به جمله اي در دعاي كميل. همه با دعاي كميل أشنا هستيد مي فرمايد: “و باسماءك التي ملات اركان كل شيء” و از تو درخواست مي كنم به اسمائت كه پایه های همه چیز را پر کرده است.

اسماء الله حقایق و مصادیقند

منظور از اسماء در این کلام ملکوتی، و فراز عرشی اسماء لفظی نیست که مرکب از حروفند.

منظور حقایق و واقعیات و مصادیقی هستند ، که الفاظ بر آنان دلالت دارد. مثلا «الله» لفظ است اما آن حقیقتی که اسم الله بر آن تعلق دارد، رحمت واقعی، لطف حقیقی، علم ذاتی، عدل عینی، و قدرت فعلی پایه های همه چیز را پرکرده است .

و به عبارت دیگر، هر چیزی جلوه گاه خالقیت، بارئیت، مصوریت، و علم و بصیرت، و عدل و حکمت، و رحمت و رافت حقیقی حق است، نه لفظی. همه عالم با حقیقت اسماء الهی برپا است. موجودات به آن حقایق به وجود آمده اند، و به آنها برپا هستند، و از برکت آنها حیاتشان دوام می یابد، و به سبب آنها روزی می خورند.

با دقت در این حقیقت روشن می شود که اسماء لفظیه که ترکیبی از حروفند، اسماء ان حقیقتند، آنچه در همه شئون موجودات، و هویت و حیثیت کل شی مؤثر است اسماء حقیقیه است نه لفظیه. در هر صورت اسماء حقیقیه واسطه تحقق حقایق در این بساط هستی است . مثلا اسم قدرت خدا ، لفظ قدرت که مرکب از (قاف و دال و را و تا) می باشد، نیست ، بلکه حقیقت قدرت و عین قدرت است. اسمائی که پایه های کل شی ء را پر کرده اند در حقیقت حقایق موجوده هستند که در قرآن و روایات از آنها تعبیر به اسماء شده است.

در بیان مقام انسان کامل و اهل بیت(ع)

 

خدایا از تو درخواست می کنم، به حق معانى تمام دعاهایى که متولیان امرت تو را به آن مى خوانند، آنان که امین راز تو هستند، و به امر تو شادند، و بیان کنندگان نیرویت و آشکارکنندگان بزرگی ات میباشند، از تو مى خواهم به حق آنچه از مشیتت درباره ایشان گفته شد، پس آنان را قرار دادى معادن کلماتت و پایه هاى توحیدت.

و آیات و مقاماتت که تعطیلى براى آنها در جایى نیست، تو را با آنها شناسد هرکه بشناسدت، بین تو و آنها تفاوتى نیست جز اینک ایشان بندگان و آفریده تواند که باز و بسته شدن کارشان به دست توست. آغازشان از تو و انجامشان به جانب توست . آنان بازوان و گواهان و بخشندگان و مدافعان و نگهبانان و بازرسان اند.

آسمان و زمینت را با حقیقت آنان انباشتى تا آشکار شد که معبودى جز تو نیست پس به حق همه این ها ، و به جایگاه هاى عزّت و رحمتت ، و به مقامات و نشانه هایت ، از تو مى خواهم که بر محمّد و اهل بیت او صلوات بفرست …

و بنابراین‌، محصّل‌ معنی‌ این‌ می‌شود که‌ : تو ای‌ پروردگار ! فرشتگان‌ را آیات‌ و نشانه‌های‌ خود قرار دادی‌ ! و مقامات‌ خود که‌ در هیچ‌ محلّ و مکانی‌ تعطیل‌ پذیر نیست‌، معیّن‌ و مقدّر فرمودی‌ ! بطوریکه‌ در هر مکانی‌ و هر محلّی‌ هر کس‌ بخواهد تو را بشناسد، به‌ سبب‌ این‌ موجودات‌ طاهرۀ ملکوتیّه‌ می‌شناسد!

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *