خانه / اسلايد / و قبساتي از نور دعايي ديگر

و قبساتي از نور دعايي ديگر

و قبساتي از نور دعايي ديگر

۲۷ ماه رجب

گفته اند: که این دعا را حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام خواند در آن روزى که آن جناب را به جانب بغداد حرکت دادند و آن روز بیست و هفتم رجب بود و این دعا از مذخور ادعیه رجب است‏. متن دعای روز بیست و هفتم رجب و روز مبعث :

یَا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ وَ التَّجَاوُزِ وَ ضَمِنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَ التَّجَاوُزَ . یَا مَنْ عَفَا وَ تَجَاوَزَ اعْفُ عَنِّی وَ تَجَاوَزْ یَا کَرِیمُ

اى خدایى که دستور داده به عفو و گذشت و خود هم عفو و گذشت را (از گناهکاران را ) ضمانت نموده‌اى، اى خدایى که ما را امر به عفو و گذشت از یکدیگر کردى. و خود هم از خطاى بندگان عفو و گذشت فرمودى . از من هم اى خداى کریم درگذر ، اى خدایى که عفو و گذشت مى‌نمایى، مرا مورد عفو قرار ده ، عفو کن و از من درگذر اى کریم.

اللَّهُمَّ وَ قَدْ أَکْدَى الطَّلَبُ وَ أَعْیَتِ الْحِیلَهُ وَ الْمَذْهَبُ وَ دَرَسَتِ الْآمَالُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ إِلاَّ مِنْکَ وَحْدَکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ‏

اى خدا من در آنچه مى ‏طلبم به رنج و سختى افتادم و از راه و چاره جویى عاجزم و آرزوها نابود و امید من قطع گردید از غیر تو ، و جز از تو كه یکتايى‏ و شریکي نداري ــــ خدایا، درخواست‌ها جز از تو-که یگانه‌اى و شریکى براى تو نیست-به نومیدى و چاره‌جویى‌ها و راه و روش‌ها به رنجورى و ناتوانى انجامیده و آرزوها به پایان آمده و امیدها قطع شده است.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَیْکَ مُشْرَعَهً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ لَدَیْکَ مُتْرَعَهً

خدایا، راه‌هاى درخواست‌ها به درگاهت گشوده است و سرچشمه‌هاى امید را در نزد تو لبریز و پر آب است.

وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ لِمَنْ دَعَاکَ مُفَتَّحَهً وَ الِاسْتِعَانَهَ لِمَنِ اسْتَعَانَ بِکَ مُبَاحَهً

و درهاى دعا براى دعاکنندگان به درگاهت باز است ، و یارى خواستن را براى یارى‌خواهان از تو آزاد مى‌یابم . اى خدا من یافتم که راه هر مقصودى بسوى تو باز است و سرچشمه هر امید و آرزو که به تو دارند پر آب است. و درهاى اجابت به روى هر که دعا کند به درگاهت باز است و یارى براى کسى که از تو یارى طلبد مباح و مهیاست .

وَ أَعْلَمُ أَنَّکَ لِدَاعِیکَ بِمَوْضِعِ إِجَابَهٍ وَ لِلصَّارِخِ إِلَیْکَ بِمَرْصَدِ إِغَاثَهٍ

و من مى‏ دانم که تو دعاى هر که بخواندت به مقام اجابت مى‏ گذارى و هر که تو را فریاد کند کاملا مراقبى و به فریادش مى ‏رسى. و اين را هم مي دانم و آگاهم ، که تو براى دعاکنندگان در جایگاه اجابت و براى فریادکنندگان در کمین یارى‌گرى هستى.

وَ أَنَّ فِی اللَّهْفِ إِلَى جُودِکَ وَ الضَّمَانِ بِعِدَتِکَ عِوَضاً مِنْ مَنْعِ الْبَاخِلِینَ وَ مَنْدُوحَهً عَمَّا فِی أَیْدِی الْمُسْتَأْثِرِینَ‏

و اين را هم مى‏ دانم که در تضرع به درگاه جود و کرمت و التزام به وعده‏ات عوض کاملى است از منع و بخل و بى ‏نیازى از ثروت توانگران خواهد بود و دریغ خوردن و درخواست از بخشش تو و در زیر ضمانت وعده‌ى تو قرار گرفتن، جانشین بخل بخیلان و بي نيازي از انچه در دست دیگران است در عوض عطاهاى کسانى است که خود را بر دیگران مقدم مى‌دارند.

 

وَ أَنَّکَ لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب‏] الْأَعْمَالُ [الآمال‏] دُونَکَ

و این‌که تو از آفریده‌هایت در پرده نیستى مگر آنکه اعمال [آرزوها]ى آنان، آنان را از تو بپوشد.

و مى‏ دانم که تو از خلق پنهان نیستى جز آنکه آرزوها و اعمال ناروا میان تو و خلق حجاب گردد.

وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیْکَ عَزْمُ إِرَادَهٍ یَخْتَارُکَ بِهَا وَ قَدْ نَاجَاکَ بِعَزْمِ الْإِرَادَهِ قَلْبِی‏

و اين را هم مى ‏دانم که بهترین توشه آنکه بسوى تو سفر کند يك تصميم جدي و نيرومندي است كه تو را اختيار كند، همانا اراده ثابت است و خالص که تنها تو را بخواهد و با چنین تصمیمی دل من با اراده ثابت با تو راز و نیاز مى ‏کند . يعني قطعا مى‌دانم که برترین توشه براى کسى که آهنگ کوچ به سوى تو را دارد، اراده‌ى آهنینى است که تو را بدان برگزیند و من اکنون دلم با چنین اراده‌ى آهنین با تو در راز و نیاز است .

وَ أَسْأَلُکَ بِکُلِّ دَعْوَهٍ دَعَاکَ بِهَا رَاجٍ بَلَّغْتَهُ أَمَلَهُ أَوْ صَارِخٌ إِلَیْکَ أَغَثْتَ صریخته [صَرْخَتَهُ‏] أَوْ مَلْهُوفٌ مَکْرُوبٌ فَرَّجْتَ کَرْبَهُ

و به همه‌ى دعاهایى که امید داران تو را بدان خوانده و تو به آرزویشان رسانده‌اى، یا کسانى از تو فریادخواهى کرده‌اند و تو به فریادشان رسیدى، یا اندوه ستمدیدگان و اندوهگینان را زدوده‌اى، يا دلسوخته ي گرفتاری که تو گرفتاریش را برطرف کردی. پس من تو را مى ‏خوانم به آن دعایى که هر امیدوارى کرد به امیدش رسانیدى و هر فریاد خواهى رابه فریادش رسیدى و هر درمانده اندوهناکى را دلشاد گردانیدى.

أيا تا حالا كار خدايي كرده أي؟ و أيا نيازمندي را بي نياز كرده أي؟

 

“سؤال ؟ أيا تا حالا شده كار خدايي كني و اندوهناكي را دلشاد كني ؟” و ایا تا كنون ‌نیازمندي‌ را بي نياز كرده اى ؟ و یا مجرم و خطا کار را آمرزیدى یا سلامت یافته را نعمت کامل کردى؟. تو هم ببين ایا گناه‌کار خطاکارى را آمرزیده‌اى، یا نعمت خویش را بر تندرستى تمام کرده‌اى،

أَوْ فَقِیرٌ أَهْدَیْتَ غِنَاکَ إِلَیْهِ وَ لِتِلْکَ الدَّعْوَهِ عَلَیْکَ حَقٌّ وَ عِنْدَکَ مَنْزِلَهٌ

یا فقیر را از غناى خود بر او هدیه فرستادى و از توانگری خود به او داده ای و چنین دعایی به درگاهت حقی پیدا کرده و در پیش تو منزلت و مقامی پیدا کرده . به اینچنین دعاى خالص که براى تو حق و نزد تو مقامى دارد . و براى این دعاها حقى بر تو است و در نزد تو از منزلتى برخوردار است .

إِلَّا صَلَّیْتَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ قَضَیْتَ حَوَائِجِی حَوَائِجَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ

از تو درخواست مى‌کنم که بر محمد و آل محمد درود فرستى و همه‌ى خواسته‌هاى من اعم از حوایج دنیا و آخرتم را برآورده سازى.

 

وَ هَذَا رَجَبٌ الْمُرَجَّبُ [الْمُکَرَّمُ‏] الَّذِی أَکْرَمْتَنَا بِهِ أَوَّلُ أَشْهُرِ الْحُرُمِ أَکْرَمْتَنَا بِهِ مِنْ بَیْنِ الْأُمَمِ یَا ذَا الْجُودِ وَ الْکَرَمِ

و این ماه والا و گرامى رجب است که ما را با آن گرامى داشته‌اى و اولین ماه از ماه‌هاى حرام است که ما را از میان امت بدان بزرگ داشته‌اى، اى صاحب بخشش و کرم .

فَنَسْأَلُکَ بِهِ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَکْرَمِ الَّذِی خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِی ظِلِّکَ فَلَا یَخْرُجُ مِنْکَ إِلَى غَیْرِکَ

پس به حق اين ماه از تو مي خواهم ، و به حق اسم اعظم اعظم اعظم و والاترین و گرامى‌ترین اسم تو که آن را آفریدى و در سایه‌ى تو قرار گرفته (مستقر گردید ) و هرگز از آنجا به سوى دیگرى بیرون نمى‌آید (نرسد)، درخواست مى‌کنیم .

أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ وَ تَجْعَلَنَا مِنَ الْعَامِلِینَ فِیهِ بِطَاعَتِکَ وَ الْآمِلِینَ فِیهِ بِشَفَاعَتِکَ

که بر حضرت محمد و خاندان پاک او درود فرستى و ما را در این ماه از عمل‌کنندگان به طاعتت و آرزومندان شفاعتت قرار دهى.

اللَّهُمَّ وَ اهْدِنَا إِلَى سَوَاءِ السَّبِیلِ وَ اجْعَلْ مَقِیلَنَا عِنْدَکَ خَیْرَ مَقِیلٍ فِی ظِلٍّ ظَلِیلٍ

خدایا، ما را به راه راستى رهنمون کن و آسایشگاه ما را در نزد خود و در زیر سایه‌ى گسترده‌ات، بهترین آسایشگاه قرار ده، خدایا ما را به راه راست هدایت فرما و جایگاه ما را در پیش خود بهترین جایگاه در زیر سایه همیشگیت قرار ده که براستى تو ما را بسى و نیکو وکیلى هستى.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *