خانه / اسلايد / ماه شعبان

ماه شعبان

بخش دوم: ماه شعبان

دوباره سایه ی ماه کریمی از سرم کم شد

به تعقیب رجب بودم که شعبان المعظّم شد

سلام ای ماه شعبان، ماه منجی، ماه پشت ابر

که از مهرت ظهور حضرت قائم، مسلّم شد…

مناسبتها و موالید شعبانیه

اعیاد شعبانیه امسال مصادف با عید نوروز (۱۴۰۰) شمسی است و بهار و زیبایی طبیعت است و بمناسبت اعیاد شعبانیه با یاد ائمه اطهار (ع) و زندگی پر فراز ونشیب آنان که الگوی زندگی برای ما در کلام و سکوت ، و در دعا و مناجات و حتی در تمام حرکات و اعمال آنها ، درس زندگی نهفته است، که امیدوارم بتوانیم از انوار این بزرگان و اولیاءالله برای رسیدن به سعادت بهره مند شویم .

 

 

 

سوم شعبان تولد امام حسين (ع) .

عالم همه قطره اند و دریاست حسین

مردم همه بنده اند و مولاست حسین

از بس که کرم دارد و آقاست حسین

ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش

برخی از اوصاف امام حسین علیه السلام عبارت بودند از: ۱ـ خدامحوری و اخلاص؛ ۲٫ـ صبر و بردباری؛ ۳٫ـ خدمت گزاری؛ ۴٫ـ شجاعت؛ ۵٫ـ عبادت و عرفان؛ ۶٫ـ پاسداری از ارزشهای الهی؛ ۷٫ـ صلابت و قاطعیّت. . ۸ ـ قدردانی و ستایش.

کلامی از رهبر معظم انقلاب

 

اسم علی را بردن، که کافی نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمیکند؛ ما که شخصیتهای بزرگ تاریخ و پیشوایان دینی و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگارهای تاریخی نمیشناسیم؛ اینها الگویند؛ اینها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگی‌اند. ما چه درسی از اینها میگیریم؟ این، مهم است.

امروز امت اسلامی از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبی اعظم اسلام (صلّی اللَّه‌علیه‌وآله) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهی چه درسی را باید بگیرد؟ کدام سرمشق را در زندگی باید عمل کند؟ این، مهم است. با این نگاه، به امیرالمؤمنین باید نگاه کرد. آنچه مسلم است، این است که اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین او بودند. «اشهد انّک جاهدت فی اللَّه حقّ جهاده و عملت بکتابه و اتّبعت سنن نبیه صلی اللَّه علیه و آله»؛ شهادت میدهیم که او جهادِ در راه خدا را به صورت شایسته انجام داد.

این، چیزی است که ما در زیارت امیرالمؤمنین و بقیه‌ی ائمه (علیهم‌السّلام) میخوانیم. ‌‌این جهاد همیشه بر دوش ما هست.: جهاد علمی، جهاد عملی، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونی، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان؛ اینها درس است. آنان که سوار کشتی نوح شدند صفاتی داشتند و آن ایمان به توحید و ولایت حضرت نوح بود . و رفتند و سوار شدند یعنی بر اثر ایمانشان عمل کردند و حرکت کردند و سوار کشتی نجات شدند .

به انان كه شراب طهور نوشاندند

 

وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا

و پروردگارشان از شرابى پاكيزه سيرابشان سازد.

چنان‌که از امام صادق(ع) نقل شده است: چون مؤمن شراب طهور بیاشامد از همه ما سوى الله اعراض می‌کند و متوجه خدا می‌شود. . مانند امام حسين (ع) كه در دنيا هم مست شراب طهور بودند ، زهد واقعی و ترک دنیا و گذشتن از همه چیز در راه محبوب و خدای خود ، این است که در کلام و مرام امام حسین علیه السلام دیده می شود

تَرَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا

وَاَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا

وَلَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا

لَما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا

«مردم را تماما به هوای تو ترک گفتم، و [راضی شدم] فرزندانم یتیم گردند تا تو را ملاقات کنم. اگر مرا در راه عشق [خود] قطعه قطعه کنی، دلم [ذره ای] به سوی غیر تو تمایل پیدا نمی کند.». و نيز با عمل خود نشان داد

انكس كه تو را شناخت جان را چه کند

فرزند و عیال و خانمان را چه کند

دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی

دیوانه تو هر دو جهان را چه کند .

تولد امام سجاد (ع)

 

در دوران امام سجاد علیه السلام چون زمان خفقان و سختگیری بنی امیه بود، حضرت تمام معارف را بصورت دعا بيان فرمودند که صحیفه سجادیه حاصل آن است. امام زین العابدین(ع) بازمانده ی دشت غرقه به خون کربلاست، زینت دنیا و چراغی فرا روی تحیر انسان. امامی که دیانت را به کمال رساند و رسالت الهی خویش را نه به سان پدر، بلکه به طریقی دیگر به ثمر رساند.

آن هم با پرستش پیشگی و سر بر آستان ربوبیت ساییدن، غایت آفرینش یعنی -عبدی أطِعنی- را تجسم بخشید و به زمین و زمان آموخت که زیباترین شکل و شمایل آدمی، سجده او در برابر یگانه خالق هستی است.

دعاء هاي حضرت سجاد(ع) صحيفه سجاديه 

امام (ع) میراثی نگاشته شده را به یادگار گذارد، كه در فصاحت و بلاغت همچون نهج البلاغه که در قالب دعا، مضامین عرفانی و معرفتی و اخلاقی و… را بیان می کند و آن زبور آل محمد، خواهر قرآن و انجیل اهل بیت هم نام گرفت. این کتاب در دوران خفقان حکومت بنی امیه علاوه بر اتصال انسان به محبوب، بهترین روش برای تربیت، پرورش و راهنمایی جامعه ی از حق منحرف شده و فرو خفته ی آن دوران و تمام اعصار است.

حضرت برای انجام رسالت خویش تنها به بیان دعا اکتفا نکرد، بلکه با تمامیت وجود خویش به هدایت انسانها پرداخت؛ و هم با گریه های همیشگی بر امام حسین(ع)، و هم با أقامه نمازهای طولانی و هم با انفاق های شبانه و چه خریدن و آزاد کردن بردگان که به اندازه لشکری بوده اند. و این حرکت امام سجاد(ع)، آغازگر نهضتی بود که امام باقر و امام صادق علیهم السلام آن را تقویت و استمرار بخشیدند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *