خانه / اسلايد / معناي شراب و سكرات

معناي شراب و سكرات

 

معناي شراب و سكرات

 

شراب و مستي : از خود بي خود شدن ؛ و مستي ـ ممكن است از مال ، مقام و اموري دیگر حاصل

شود و نیز واژه سکرات در معارف ديني ما بيان شده است ، از جمله:

سكرات موت : براى محتضر و كسى كه در حال جان كندن است “سكرات” و مستى هايى است شبيه “مستى” شراب، گاهى اين “مستى” همراه با حسرت هايى است كه بيشتر باعث ناراحتى و بدبختى انسان مى شود.

حضرت امير المؤ منين عليه السلام در اين باره مى فرمايد: سكرات “مرگ” و تلخى جان كندن ، توام با حسرت از دست دادن آن چه داشتند بر محتضر هجوم مى آورد، مغز او را فشار مى دهد. در “سكرات مرگ ” اعضاى بدن و دست و پاى انسان سست گرديده، در برابر آن رنگ خود را باخته و رنگ از صورتش پريده، سپس آثار “مرگ” در او فزونى مى گيرد و كم كم در وى نفوذ كرده، بين او و زبانش جدايى افكنده و بدين ترتيب “مرگ”، زبان او را بند مى آورد.

او در ميان خانواده خويش با چشم خود نگاه مى كند، با گوش خود مى شنود، در حالى كه عقلش سالم و فكرش باقى است. او مى انديشد و فكر مى كند كه عمرش را در چه راهى نابود كرده است؟! روزگارش را در چه راهى گذرانده است؟! (در آن وقت) به ياد ثروت هايى مى افتد كه در تهيه و در جمع كردن آن‌ها چشم خود را بر هم گذارده، از حلال و حرام و مشكوك جمع آورى نموده و روى هم انباشته است. اينك گناه و تبعات جمع آورى و عوارض آن‌ها بر دوش او سنگينى مى كند و گريبانش را مى فشارد.

شراب و مستي در عرفان

 

ولي “شراب طهور” در عرفان و كلام عرفا چیست ؟ شراب ، ساقي ، مستي ، كاس ، قدح ، پیاله، هر كدام معني خاصي را در بر دارند .

ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم

ای بیخبر ز لذت شرب مدام ما (حافظ)

“شراب” به معناى نوشیدنى و «طهور» به معناى چیزى است که پاک و پاک کننده است. از آیات مختلف استفاده می‌شود که در بهشت انواع نوشیدنی‌هاى گوارا و پاک با کیفیت‌هاى متنوع وجود دارد. در این‌که منظور از «شراب طهور» چیست، چند قول وجود دارد. برخى گفته‌اند: مُراد از آن بهره‌هاى روحى و معنوى براى سیر معنوى و سلوک روحانى است.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *