خانه / اسلايد / انان كه شراب طهور مي نوشند

انان كه شراب طهور مي نوشند

انان كه شراب طهور مي نوشند

 

بيان شد ، «شراب» به معناى نوشیدنى است. و در قرآن کریم نیز بدین معنا به کار رفته است ، مي فرمايد: «و میوه‌هاى بسیار و نوشیدنی‌ها در اختیار آنان است». و «نازل کرد از آسمان آبى که نوشیدنى شما از آن است». «طَهُور» هم به معناى چیزى است که خود پاک است، و هم پاک کننده. «و از آسمان آبى پاک کننده نازل کردیم».

در سوره إنسان آيه ۵‏ مي فرمايد:

‏ إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُوراً ‏

‏نيكان ، جامهاي شرابي را سر مي‌كشند و مي‌نوشند كه آميخته به كافور است .‏

‏« كَأْسٍ » : جام پر از شراب . « مِزَاجُ » : آميخته . چيزي كه در جام است كه خود شراب است . ولي در اينجا اسم آبي است در بهشت . « كَانَ مِزَاجُهَا كَافُوراً » . محتواي آن از آبي به نام كافور است . شراب آن ، خوشبو و سفيد همچو كافور است .‏

و در آيه ۶‏ مي فرمايد: عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيراً ‏

‏( اين جامها پر مي‌شود از ) چشمه‌اي كه بندگان خدا از آن مي‌نوشند و هرجا كه بخواهند با خود روان مي‌كنند و مي‌برند .‏ « عَيْناً » : چشمه‌اي ، « يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيراً » : به گونه شگفتي از آن مصرف مي‌كنند و مي‌نوشند . جاري و روان مي‌كنند . بر مي‌جوشانند و به فوران در مي‌آورند .

‏ و در آيه ۱۲‏ علت استحقاق را مي فرمايد: وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيراً ‏

‏و در برابر صبري كه نموده‌اند ، خداوند بهشت و جامه ابريشمين را پاداششان مي‌كند.‏ « حَرِيراً » : ابريشم كه جامه بهشتيان است

و در آيه ۱۷‏‏مي فرمايد: وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْساً كَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِيلاً ‏

‏در آنجا از جامهاي شرابي بديشان مي‌دهند كه آميزه آن زنجبيل است .‏ « مِزَاجُهَا » « زَنجَبِيلاً » : عربها زنجبيل را به خاطر نشاط‌آور و محرك و خوشبو بودن در شراب مي‌ريختند .‏

و در آيه ۲۱‏ بعد از وصف نعمتهاي بهشتي مي فرمايد: « طَهُوراً » : بسيار پاك و پاكيزه. اين شراب عالي‌ترين نوع شراب بوده و غير از شراب مذكور در آيات پنجم و هفدهم است .‏

«و سقاهُم ربّهم شراباً طهوراً».

و پروردگارشان شراب طهور به آنها می‌نوشاند. که ساقى آن نیز خداوند تبارک و تعالى است.

از آیات مختلف استفاده می‌شود که در بهشت انواع نوشیدنی‌هاى گوارا و پاک با کیفیت‌هاى متنوع وجود دارد. مایعاتى که در نهرهاى بهشت روان‌اند؛ هم از لحاظ گوهر و ذات با مایعات دنیا فرق دارند ، و هم از لحاظ کیفیت؛ زیرا در نهرهاى دنیا غیر از آب، چیز دیگرى جارى نیست، چنان‌که این آب‌ها بعد از مدتى بو می‌گیرند، ولى مایعات نهرهاى بهشت از این دو جهت، امتیاز خاص دارند که از آیات قرآن استفاده می‌شود.

شراب هاي بهشتي

 

قرآن کریم به چهار نوشیدنى که در چهار نهر بهشتى جریان دارند ، اشاره می‌کند: “نهر آب”، براى رفع عطش؛ “نهر شیر”، براى تغذیه؛ “نهر عسل”، براى لذّت و قوّت؛ و “نهر شراب”، براى نشاط. این نوشیدنی‌ها چنان آفریده شده‌اند که هرگز گذشت زمان باعث فساد و دگرگونى آنها نمی‌شود.

در آیاتى دیگر، از «رحیق مختوم و یا تسنیم»، و یا از شرابى که ممزوج با کافور و یا زنجبیل است، نام می‌برد. و در یک آیه از قرآن تعبیر به «شراباً طهورا» نموده، که ساقى آن نیز خداوند تبارک و تعالى است.

«و سقاهُم ربّهم شراباً طهوراً».

و پروردگارشان شراب طهور به آنها می‌نوشاند.

بیایید با هم جرعه ای از شراب طهوری که در انفاس مطهر معصومین و در کلام انها جاری است بنوشیم . و از الطاف الهی که در دعاها و مناجات های ماه شعبان، نهفته است بهره مند شویم و با معارف توحیدی در صلوات شعبانیه، دلها را بیدار و نورانی کنیم.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *