خانه / اسلايد / تفسیری از مناجات شعبانیه/ نیاز ما به دعا و مناجات

تفسیری از مناجات شعبانیه/ نیاز ما به دعا و مناجات

تفسیری از مناجات شعبانیه

نیاز ما به دعا و مناجات

 

آدمی جهت تقرّب به خدا و به دست آوردن آرامش روحی و تحصیل مکارم اخلاق و دوری از معاصی و رذائل، و زدودن کدورات روانی، و وسوسه های شیطانی، و تقویت اراده و نیروی تعقل و فکر، و قضای حوائج مادی و معنوی، نیاز به دعا و نیایش به درگاه پروردگار متعال داشته و دارد. و لذا بخش وسیعی از تعلیمات انبیاء را عموما و پیامبر بزرگوار و ائمه معصومین علیهم السّلام را خصوصا دعا و نیایش تشکیل می دهد.

دعاهایی که از پیشوایان دین و امامان معصوم علیهم السّلام رسیده و در دست است، یکی از نفائس منابع علوم و معارف و اخلاق اسلامی بشمار می روند زیرا آن بزرگواران با شناختی که از خدا و مبادی عالیه و همچنین از انسان و نیازمندیهایش داشتند به گونه ای از مکنونات دل آدمی در مقام دعا تعبیر کرده و از حقایق اعتقادی و اخلاقی پرده برداشتند، که بطور قطع در بسیاری موارد، شبیه معجزه است .

گاهی در ادعیه مأثوره به قدری ظرائف و معانی بلند وجود دارد که آدمی شک نمی کند که آنها از انسان های معمولی نیست و یقین می کند که آنها از افرادی صادر شده که به دقائق علوم الهی و به اسرار آفرینش و رموز خلقت عالم و آدم و ابعاد وجودی وی آگاهی داشته اند. حال که با دعا و ذکر و معرفت الله بیشتر آشنا شدیم ، اشاره به یک مناجات بسیار عمیق از لحاظ عقیدتی و معرفتی و عرفانی اشاره می کنیم و حتی تعبیراتی است که برای ما تصورش هم خیلی مشکل است.

با این مقدمه آماده مناجات شعبانیه می شویم .

تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه

آیا تا کنون مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ «گوشه ای از کلمات امام (ره) در باره مناجات شعبانیه»: آن کسی که این مناجات را گفته و همه ائمه هم به حسب روایت می خواندند، اینها، آنهایی بودند که وارسته از همه چیز بودند. مع ذلک آن طور مناجات می کردند، برای اینکه خود بین نبودند. هرچه بودند این طور نبوده که خودش را ببیند که، حالا من امام صادق ام دیگر، نه امام صادق مثل آن آدمی که در معصیت غرق است مناجات می کند، برای اینکه می بیند خودش هیچ نیست و هر چه هست نقص است و هر چه هست از اوست.

هر چه کمال است از اوست، خودش چیزی ندارد هیچ یک چیزی ندارند، انبیا هم هیچی نداشتند. همه هیچ اند و اوست فقط ، همه هم دنبال او هستند، همه فطرت ها دنبال او هستند، منتها چون ما محجوبیم، نمی فهمیم که ما دنبال او هستیم؛ آنهایی که می فهمند، آنها وارسته می شوند و می روند سراغ همان معنا. این کمال انقطاعی که خواستند، این کمال انقطاع همین است که از همه این چیزهایی که هستش، اصلش به کنار باشند.

حال به تفسیر قسمتی از این مناجات اشاره می شود:

مطالب این مناجات

 

انس بالله تعالی،ـ علت فقدان انس در جلوت، ـ کلام هر کس مظهر شان اوست،ـ تسبیح و تحمید عبادت، قلب و اطوار مختلف آن،ـ اطوار قلب،ـ طور طمانینه بالله،ـ ذکر الله چیست؟،ـ اعراض از ذکر خدا، ـ ذکر به معنای سبیل الله،ـ خود شناسی و خدا شناسی یا خدا شناسی و خود شناسی،ـ حوائج فطری،ـ

ولایت خداوند،ـ ولایت تشریعی خدا،ـ رضای خداوند ،ـ عبد متکرم به مکرمت رضا،ـ تقدم رضای الهی بر رضای عبد،ـ رضای بنده پرتوی از رضای خداست،ـ انقطاع الی الله ،ـ وارستگی از غیر و پیوستگی به آستان او،ـ ارتباط انقطاع با اسم رب،ـ ظرافت در گفتار و کردار،ـ ظرافت در کلمه «الهی»،ـ ادب توحیدی،ـ ظرافت تعبیر در دعا و فقره ختام مناجات،ـ عز و عزت،ـ عزت مؤمن از عزت الله است .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *