خانه / اسلايد / آغاز سال عرفانی

آغاز سال عرفانی

آغاز سال عرفانی

 

علامه جوادي آملي می فرماید: سالكان،سالشان از ماه مبارک رمضان آغاز مي‏شود وقتي سالك صالح در پايان سال، يعني در ماه شعبان حساب سالي، يعني سود و زيان و عملكرد يكسال گذشته خود را بررسي مي‏كند، به خوبي درمي‏يابد كه يازده ماه براي رسيدن به مقصد كوشيده است و ديگر جاي حرف زدن نيست، بلكه بايد سكوت كند و از خدا بخواهد كه او را به جايي برساند كه غير از خودش كه محبوب بالذات و مقصود بالاصل است چيزي از او نخواهد.

مناجات شعبانيه نيز مناسب آخرين ماه سال است، زيرا انسان همه گفتني‏ها را در يازده ماه گذشته گفته است و اكنون بايد شنونده خوبي باشد. .

 

حلول ماه مبارک رمضان

 

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به تمام مسلمین جهان تبریک عرض می کنم.

دوشم ز استان عنایت ندا رسید

کی دل به هوش باد که ماه خدا رسید

دست از هوس بشوی که ماه عبادت است

صدق و صفا بیار که وقت دعا رسید

ماهی بلند پایه که در شام قدر آن

آیات رحمت از حرم کبریا رسید

بر بام ماههای سعادت نشسته است

این طالع بلند ز فرّ هما ببین

ای بنده نا امید مباش از عطای حق

کز لطف کردگار نوید عطا رسید

 

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ

 

ماه برکت و رحمت و مغفرت

ماه مبارک رمضان به سه قسمت تقسیم می شود:.

دهه اول رحمت ، دهه دوم مغفرت ، دهه سوم رهایی از جهنم . پس دهه اول را دعا کنیم: رحمت خدا نصیب حال ما شود و کلمه طیبه را زیاد بخوانیم : «لا اله الا الله».

دهه دوم را استغفار بخوانیم تا عفو شویم : «استغفرالله و اتوب الیه».

دهه سوم برای طلب بهشت و رهایی از جهنم دعا کنیم.: «اللهم اجرنی من النار.اللهم ادخلی الجنه».

 

مراتب و درجات روزه

براي روزه هم سه درجه و مرتبه شمرده اند: صوم العموم، یا روزه عام : صوم الخصوص یا روزه خاص و صوم خصـوص الخصـوص یا روزه خاص الخاص.

روزه عام: و امّـا روزه ي عمـوم، يعني حفظ شكم از خـوردن و آشاميـدن و شهـوت.

روزه خاص: امّـا روزه ي خاص، يعني ضمن نخوردن ونياشاميـدن و بـدنبال شهـوت نرفتن، از گـوش و چشم و زبان و دست و پـا و سايـر اعضاء مواظبت كردن.

روزه خاص الخاص: امّا روزه ي خاص الخاص، يعني بعلاوه ي مطالب بالا، قلبت از هموم دنيوي و افكار پستي كه انسان را از خدا جدا مي كند به دور باشد، كه اين عالي ترين درجه روزه داري است.

لذا امام صادق عليه السلام فرمود: چون خواستي روزه بگيري، نيّتت از ورود به اين مقام اين باشد كه نفس خود را از تمام شهوات (شهوت خوردن، شهوت جنسي وشهوت جاه و مقام و مال و خودبيني و شهرت و سلطه طلبي و… ) حفظ كني و مواظب باشي كه از گامهاي شيطان پيروي نكني.

و انسان از خدا بخواهد که او را ببخشد و قلب او را از کدورت ها پاک کند. که اگر اینچنین شد انسان آمادگی لازم برای ورود به این مهمانی را پیدا می کند، و زمانی که وارد این مهمانی و ضیافت الهی شد، به همراه سایر مهمانان، رحمت خدا انشاء الله شامل حال او نیز خواهد شد .

 

روزه برای ارتقای روح و روان است

 

آیة الله جوادی آملی می فرماید: گرچه روزه سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن ندای، « یا ایها الذین آمنوا» خستگی روزه را از انسان می گیرد، با شنیدن این ندا عبادت بر ما سهل و روان می شود. اسلام روزه را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب داشته و نه فقط در اسلام،

بلکه دیگر آئین های الهی مثل یهودیت، و مسیحیت هم بنوعی روزه می گیرند. بلکه حتی در آئین های غیر الهی مانند بودیسم، و هندوئیسم نیز روزه و ریاضت های جسمی را برای تربیت جسم و روح پیروان خود ضروری می دانند. زیرا روزه برای بیماریهای روح و جسم بسیار مفید است.

 

از ثمرات روزه تقویت اراده است

 

پس اراده کنیم با صفا شویم، و همه را دوست بداریم، و آینه فکر و شعورمان را پاک کنیم تا بتوانیم حد اکثر استفاده را از این ضیافت ببریم که اگر اینچنین شد دیگر انسان دلش نمی خواهد که این میهمانی به پایان برسد.

پس ثمره روزه تقوی است می خواهی بدانی چقدر روزه ات مورد قبول حق واقع شده خودت ببین چقدر با تقوی تر شده ای واین هم مقدمات می خواهد. و باید استعداد را در خودت ایجاد کنی، پس از درون خود را پاک کن کینه ها، کدورت ها، سوء تفاهم ها همه مانند دودی غلیظ بر قلب انسان سایه افکنده و مانع تجلی نور الهی و استفاده از الطاف ربانی می شوند. دیگران را ببخش تا خدا تو را ببخشد و آرام شوی.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *