خانه / اسلايد / روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست

روزه بر امت های پیشین

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد

اسلام روزه را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب داشته ، و نه فقط در اسلام، بلکه دیگر آئین های الهی نیز روزه و ریاضت های جسمی را برای تربیت جسم و روح پیروان خود ضروری می دانند. زیرا روزه برای همه بیماریهای (روح و جسم) بسیار مفید است.

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست

 

«روزه ، پرهیزکاری و قرب الهی است برای این است که شاید پروا پیشه کنید» تقوی و تسلط بر نفس کمترین تاثیر عبادت است. پس سعی کن عصبانی نشوی، و با آرامش وسکون و خشوع خود را در محضر خدا و با مهمانان خاص الهی تصور کن.

سعی کنیم در این ماه تمام کینه ها را به دست فراموشی بسپاریم وصله رحم را حتی با یک تماس تلفنی به جا بیاوریم قلبهایمان را پاک کنیم تا قلب ما تجلیگاه رحمت الهی گردد. و یا با یک پیام برای ارحام و دوستان و آشنایان آنها را شاد و کدورتها را برطرف نما.

از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در این مهمانی غسلی است، که در شب اول ماه مبارک، و تمام شبهای این ماه مبارک خصوصاً شبهای فرد، در اعمال مستحب وارد شده است غسل علاوه بر طهارت ظاهری، یک طهارت باطنی نیز می باشد، به همین دلیل حدث اکبر را با غسل پاک می کنند و حدث اصغر را با وضوء . لذا شایسته است که انسان به هنگام غسل کردن، «نیت توبه از تمام گناهان و تمام افکار غیر خدایی را که در ذهنش بوده نیز مد نظر داشته باشد» .

می خواهیم وارد مهمانی شویم، “شهرٌ دعیتم فیها الی ضیافه الله “ماهی است که به مهمانی خداوند دعوت شده اید، پس توجه به مطالبی قابل تأمل است. دعوت کننده ، مهمان و دعوت شده ،و آورنده دعوت نامه ، در اینجا برای پی بردن به عظمت این مهمانی ، توجه به چند مسأله ضروری است

یکی میزبانی که دعوت کرده ، و دیگر مهانی که دعوت شده و دیگر اینکه چه کسی این دعوتنامه و کارت دعوت را به ما رسانده . و هدف از این مهمانی چیست؟ حال میزبان در این ضیافت کیست؟ و خصوصیات این مهمانی چگونه است؟ که در هر کدام مطالب عمیقی نهفته است و بحث مفصل و زیبایی را در بر دارد.

عظمت آورنده دعوتنامه

 

کسی که بین ما و خدا واسطه شده تا این کارت دعوت توسط پیامبر(ص) به دست ما برسد، بزرگترین فرشته خداوند حضرت جبرائیل (ع) است . پس بنگرید که این مهمانی از چه عظمتی برخوردار است ونیازمند است که انسان با یک استعداد و آمادگی خاصی در این مهمانی حضور یابد.

جبرئیل یا جبرائیل، یکی از چهار فرشته مقرّب الهی و حامل وحی است. کلمه جبرئیل در سه آیه از قرآن و در روایات متعددی آمده است. منابع اسلامی، علاوه بر حمل وحی، کارهایی چون یاری پیامبران، عذاب کردن کافران و تسلی‌بخشی مؤمنان را به جبرئیل نسبت داده‌اند. جَبرَئیل در ادیان ابراهیمی یکی از چهار فرشته مقرب و رابط میان خداوند و پیامبران به‌شمار می‌آید.

این نام تلفظ‌های دیگری چون جَبرائیل و جِبریل و گابریل کردایل نیز دارد. از جبرئیل به نام‌های فرشته وحی، امین وحی، عقل اول، ناموس اکبر، روح اعظم، روح الامین و روح القدس (روح) و … نیز یاد می‌شود. گرچه در تورات یهودیان و انجیلهای مسیحیان تنها با نام گابریل یاد می‌شود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *