خانه / اسلايد / رابطه انسان با خدا

رابطه انسان با خدا

 

رابطه انسان با خدا

 

از مهم‌ترین و جامع‌ترین رابطة انسان با خدا، می‌توان به رابطة فقر وجودی (امکان فقری) اشاره کرد. از این ‌رو، حقیقت فقر، نیازمندی است؛ زیرا بنده همواره نیازمند است، چه آنکه بندگی یعنی مملوک بودن، و مملوک به مالک خود محتاج است و غنی در حقیقت حقّ است و فقیر، خلق و صفت عبد است به حکم آیه : «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»

اى مردم شما (همگى) نیازمند به خدایید و تنها خداوند است که بى‏نیاز و شایستة هر گونه حمد و ستایش است». این آیة شریفه دارای عرصه‌های مهمّ معرفتی و شناختی است. شناخت حقیقت انسان برای رسیدن به حقیقت غنیّ مطلق، و همراه بودن این فقر در همة ساحت‌ها و عوالم وجودی با انسان و تفاوت فقر و غنای حقیقی از جملة آن است.

حال که در ماه مبارک رمضان و در محضر خدا و در آستانه ضیافت الله هستیم می خواهیم میزبان را بشناسیم و در این مهمانی به معرفت خود و خدا و رابطه خود را با خدا بیشتر بدانیم . برای بعضی از معارف، معلومات قبلی نیاز است .

مثلا راجع به حضرت جبرائیل معلوماتی گفته شد و خیلی ها خوشحال شدند ولی اگر بخواهیم بهتر و بیشتر بدانیم باید راجع به ملائکه تحقیق کنیم تا بیشتر بدانیم و بتوانیم بین موجودت مادی و ملکوتی ، جسم و روح تشخیص بدهیم ، وقتی می گوییم وحی، باید یک خودشناسی داشته باشیم که وحی را بفهمیم نه فقط کلمه وحی را . پس این معارف را بصورت درس در محضر استاد باید فرا گرفت و فقط با خواندن سطحی انسان به معارف عمیق معرفتی نمی رسد. بلکه فقط معلومات است نه علم .

 

شرحی عرفانی و فلسفی بر آیه

 

اشاره شد به آیه :«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» (اى مردم شما (همگى) نیازمند به خدایید و تنها خداوند است که بى‏نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است )

این آیة شریفه دارای عرصه‌های مهمّ معرفتی و شناختی است. شناخت حقیقت انسان برای رسیدن به حقیقت غنیّ مطلق، و همراه بودن این فقر در همه ساحت‌ها و عوالم وجودی با انسان، و تفاوت فقر و غنای حقیقی از جمله آن است.

به عبارت دیگر: فقر محض و حاجت بشر به آفریدگار زیاده بر نیازهای طبیعی او، از نظر آن است‌ که اساس زندگی او فقط با نیازهای طبیعی او نخواهد بود، بلکه نیاز او ذاتی و ابدی است. قابل ذکر است با تعابیری مانند عین ربط و حاجت محض بودن بشر، به مفادّ امکان فقری اشاره شده است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *