خانه / اسلايد / جایگاه رفیع زن در خلقت /فلسفه حجاب و عفاف 

جایگاه رفیع زن در خلقت /فلسفه حجاب و عفاف 

جایگاه رفیع زن در خلقت 

فلسفه حجاب و عفاف 

جلسه اول

حيات آدمي در دو گستره‌ مادي و معنوي قابليت رشد و تكامل دارد.

كسب دانش و معرفت و پرورش خصلت‌هاي اخلاقي و انساني، از دايره كمالات معنوي است.؛ همان‌گونه كه برخورداري از رفاه، سلامت جسماني و پرورش اعضاي بدن از گستره‌ي مادي است.

بنابراين، آدمي حقيقت واحدي است كه حياتش دامنه دارد. بدين سبب، كمال و نقص آن دو از يكديگر قابل تفكيك نيست سلامت جسمي براي سلامت روان، و سلامت رواني براي سلامت تن لازم است. از اين رو، برخي بيماري‌هاي جسماني را از طريق روان درمان مي‌كنند.

دايره‌ي حيات معنوي و مادي هر چه باشد، به نوع نگرش انسان به هستي و جهان برمي‌گردد. دگرگوني در اين نگرش‌ها بر قبض و بسط دامنه‌ي حيات انساني اثر مي‌گذارد.

بحث اينست كه بايد در دين خود باندازه ضرورت و زندگی روزمره خود تفقه داشته باشیم یعنی دین خود را تا اندازه ضروری که هم خودش اهل نجات شود و هم شبهات در او تاثیر نکند . یکی از مسائلی که مورد بحث روز شده حجاب و ازادی است .

حجاب و آزادی

در دوره‌های زمانی مختلف تاکنون، افراد سودجویی که منافع خود را در گسترش بی‌عفتی و بی‌حجابی می‌دیدند، تلاش کردند تا به بهانه‌های مختلف حجاب و عفت ورزی را مورد هجمه‌ی خود قرار داده و بدین‌وسیله حقیقت متعالی و منزّه از عیوب حجاب و عفاف را در اذهان مردم مخدوش سازند. یکی از حمله‌های فکری و اعتقادی دشمن برای نیل به این مقصود، القاء شبهات مختلف پیرامون مسئله‌ی حجاب و عفاف در میان مردم است. ازجمله‌ی این شبهات آن است که آن‌ها حجاب را به‌عنوان مانعی در برابر آزادی انسان و به‌طور خاص زنان معرفی می‌کنند و آن را مغایر حقوق بشر می‌دانند.

 

رهبانیت و سرکوب غرائز

اسلام با رهبانیت به معنایی که از دیرباز در میان جامعه‌ی روحانیون مسیحی رایج بوده است، مخالف است. مصداق درست سرکوبی غریزه‌ی جنسی همان رهبانیت موجود در میان راهب‌ها و راهبه‌های مسیحی است که آن‌ها را موظّف به ترک ازدواج می‌کند.

قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید:

«… وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ …».

و رهبانيّتى را كه ابداع كرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بوديم.

 

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *