۳٫حجاب رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است.
به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.
وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ
و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود».۵ (سوره ی نور، آیه ی۳۱)
حالا در این زمان خلخال نیست که جلب توجه کند اما و اما و اما
عطر و ادکلن و از دور می گوید من امدم …
در آخر آیه ۳۱ می فرماید:
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [۳۱]
و نيز چنان پاى بر زمين نزنند تا آن زينت كه پنهان كردهاند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنيد، باشد كه رستگار گرديد.
از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می شود
که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها،
مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
بنابراین،
حجاب و پوشش زن، به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرّف در حریم ناموس دیگران را دارند.
در انتها، این نوشتار را با بیان سخنانی از استاد شهید «مرتضی مطهری» که در تبیین فلسفه ی حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت،به پایان می رسانیم:
«عده ای می گویند:
چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن با حجاب باشد، یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد،
اما باید بدانیم آنچه درباره ی پوشش زن است کلمه «ستر» به کار می رود. پوشش زن، در اسلام آن است که درمعاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهیز کند».۶
۶٫شهید مطهری، مسأله حجاب، انتشارات
صدرا کتاب خوبی است