خانه / اسلايد / ترس از غیر خدا

ترس از غیر خدا

🌺🍀🌺🍀🌺

🍀🌺🍀

🌺

🌺ترس از غیر خدا یکی صفات رذیله است که مورد نکوهش آیات و روایات قرار گرفته است و موجب می شود انسان به اهداف عالیه مادی و معنوی نرسد و از حرکت به سمت قله های کمال و سعادت باز ماند.

🌺ترس از آسیب های جانی و یا ضرر مالی، ترس از از دست دادن جایگاه و موقعیت، ترس از سرزنش ها و حرفهای مردم، ترس از ریختن آبرو، ترس از تهدیدهای مخالفان و دشمنان، ترس از کم شدن محبوبیت، ترس از فقر و تنگدستی، ترس از مرگ و… انسان را زمین گیر می کند و از رسیدن به موفقیت ها و قله های کمال و سعادت باز می دارد.

🌺یکی از مهمترین راهکار برای از بین بردن ترس از غیر خدا، ترس از خداوند است. به هر میزان که ترس از خداوند در انسان تقویت شود و خداترسی انسان قویتر گردد ترس از غیر خدا در او ضعیف تر خواهد شد.

🌺امام صادق (ع) در این زمینه می فرماید: مَنْ خَافَ اللَّهَ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ‏ اللَّهَ أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ.

کسی که از خدا بترسد خداوند هرچیز را از می ترساند و هركه از خدا نترسد، خداوند او را از همه چيز بترساند.

(کافی، ج۲، ص۶۸)

🌺حدیث فوق بیانگر آنست که خداترسی موجب فزونی شجاعت انسان می شود و اگر کسی از خدا بترسد از هیچ چیزی نخواهد ترسید اما اگر کسی خداترس نباشد ترسو خواهد بود و از همه چیز می ترسد.

🌺خداوند ترسناک نیست بلکه مظهر مهربانی و محبت است و منظور از ترس از خداوند، ترس از عواقب کارهای بد و عمل نکردن به دستورات الهی است.

🌺 سنت الهی بر این تعلق گرفته است که هرکسی اعمال بد انجام دهد و توبه نکند مورد عذاب الهی واقع شود و این عذاب نتیجه اعمال خود انسان است. پس هرکسی که به دستورات الهی عمل نمی کند خودش زمینه عذاب خودش را فراهم می کند و خودش را گرفتار عذاب الهی می کند.

🌺خداترسی در متون دینی مورد تأکید فراوان قرار گرفته است و آیات و روایات متعددی در این زمینه وارد شده است که در این جا به برخی از آنها اشاره می شود.

🌺قرآن کریم خداترسی را یکی از ویژگیهای مهم خردمندان حقیقی دانسته است و در این زمینه می فرماید: يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِساب.

(خردمندان حقیقی کسانی هستند که) از پروردگارشان مى‏ترسند و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.

(سوره رعد، آیه ۲۱)

ادامه داد…

🌺

🍀🌺🍀

🌺🍀🌺🍀🌺

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *