خانه / اسلايد / داستان‌های حجاب

داستان‌های حجاب

 

داستان‌های حجاب

یکی از شیوه‌های تربیتی قرآن کریم، بیان داستان‌های آموزنده و واقعی است. بیان این داستان‌ها علاوه بر فواید و ثمراتی که برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله داشت، برای مؤمنین نیز تا قیام قیامت، مایه‌ی موعظه، تذکّر و یادآوری می‌باشد.

ذکر داستان‌های مختلف در قرآن، نشان‌دهنده‌ی آن است که در زبان قصّه و داستان، قدرتی در تأثیرگذاری و آموزش است که در طُرُق دیگر یافت نمی‌شود. بنابراین بر آن شدیم که در انتقال معارف و معلوماتِ پیرامون حجاب و عفاف، با تقلید از قرآن کریم، از ابزار قدرتمند داستان نیز برای این موضوع بهره‌مند شویم.

علت شکست سپاه حضرت موسی

حضرت موسی علیه السّلام با تلاش‌های پیگیر خود به‌تدریج بر ستمگران پیروز شد و پرچم توحید و عدالت را در نقاط زمین به اهتزاز آورد.

او برای توسعه‌ی خداپرستی و عدالت همواره می‌کوشید و در این راستا برای نجات مردم انطاکیه از ظلم حاکمین ستمگر آن، لشکری ترتیب داد. گروهی از اشرار انطاکیه با مشورتِ بلعم باعورا، برای شکست سپاه باعظمت حضرت موسی، از ترفند ترویج گناه و فحشا در لشکر موسی استفاده کردند و بدین ترتیب با داخل کردن دختران و زنان بی‌حجاب و آرایش‌کرده در سپاه او، ریشه‌ی لشکرش را به‌آرامی خشکانده و آن را پراکنده ساختند.

عبرت از واقعه‌ی اندلس

افول هر حکومت و تمدّنی عللی دارد و غروب آفتاب حکومت و تمدن بزرگ اسلامی در اندلس نیز از این قانون مستثنی نیست.

مهم‌ترین آسیبی که گریبان گیر حکومت مسلمین در اندلس شد و فرجام ناخوشی را برای آن رقم زد، تفرقه و فساد اخلاقی بود. فراگیر شدن فساد در سطح حاکمیت و جامعه، آنان را از توجّه به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه باز داشت و حمیّت و غیرت دینی را در آن‌ها از بین برد و آنچه که برایشان اهمیت داشت، قدرت‌طلبی و خوش‌گذرانی بود.

درنتیجه، شهرها یکی پس از دیگری از تحت حکومت آنان خارج گردید و به تصرّف دشمن درآمد.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *