خانه / اسلايد / عید قربان و پیامهای آن

عید قربان و پیامهای آن

عید قربان

عید سعید قربان را به همه مسلمانان جهان تبریک عرض میکنم.

حضرت ابراهیم (ع) بنابر رؤیای صادقه ای که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود، و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.

قرآن کریم در این زمینه می فرماید: (ابراهیم) گفت: پسرم! من در خواب ديدم كه تو را ذبح مى‏كنم، نظر تو چيست؟ گفت: پدرم! هر چه دستور دارى اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى يافت! هنگامى كه هر دو تسليم شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد او را ندا داديم كه: اى ابراهيم! آن رؤيا را تحقق بخشيدى ، (و به مأموريت خود عمل كردى)! ما اين گونه، نيكوكاران را جزا مى‏دهيم! اين مسلّماً همان امتحان آشكار است.

حضرت ابراهیم (ع) عزیزترین و محبوب ترین شخص زندگیش یعنی فرزند برومندش اسماعیل را بخاطر رضایت الهی و تسلیم شدن در برابر اوامر مولایش، در روز عید قربان به قربانگاه آورد تا قربانی کند و رضایت الهی را جلب نماید. حضرت ابراهیم (ع) از امتحان بزرگ الهی موفق بیرون آمد و لذا نزد خداوند عزیز شد و عظمت یافت و شد خلیل الله.

پیام های عید قربان

یکی از پیامهای عید قربان این است که:
پاداش عظیم الهی بعد از موفقیت در امتحانات الهی نصیب انسان خواهد شد همچنانکه حضرت ابراهیم (ع) پس از موفقیت در امتحانات الهی، پاداش عظیم الهی را دریافت کرد. بنابراین، باید سختی ها و مشکلات ناشی از امتحان الهی را تحمل کنیم و صبور و بردبار باشیم.

و یکی دیگر از پیامهای عید قربان این است که:
در برابر دستورات الهی چون و چرا نکنیم و تسلیم محض پرودگار باشیم همچنانکه حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) هردو تسلیم دستور الهی شدند و به قربانگاه آمدند تا ابراهیم عزیزترین فرزندش را قربانی کند و اسماعیل نیز حاضر شد که در راه خدا قربانی شود.

و نیز یکی دیگر از پیامهای عید قربان این است که:
اگر میخواهیم به خداوند تقرب پیدا کنیم، اگر می خواهیم رشد معنوی پیدا نماییم، اگر می خواهیم سعادت و کمال حقیقی نصیب مان گردد، اگر می خواهیم خداوند عاشق ما شود، اگر می خواهیم عزیز دردانه خدا گردیم، اگر می خواهیم خداوند ما را مورد توجه و عنایت ویِژه قرار دهد، باید بخاطر خدا از عزیزترین هایمان و افراد و چیزهایی که برایمان خیلی ارزشمند و عزیز هستند بگذریم و تسلیم محض اوامر الهی گردیم.

ممکن است برخی افراد در اثر وسوسه های شیطانی، غفلت و هواهای نفسانی، به گناه و معصیت عادت نموده باشند و گناه برایش عزیز شده باشد، و یا کسی به غیبت و دروغ و… عادت نموده باشد ، انسان باید همه آن گناهان را بخاطر جلب رضایت الهی ترک کند و تسلیم بی چون و چرای اوامر الهی گردد تا نزد خداوند عزیز شود و اگر کسی نزد خداوند عزیز شد سعادت دنیا و آخرت نصیبش خواهد شد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *