خانه / اسلايد / غدیر؛ عید امامت و ولایت/ مسأله امامت پس از پیامبر(ص)

غدیر؛ عید امامت و ولایت/ مسأله امامت پس از پیامبر(ص)

غدیر؛ عید امامت و ولایت

مسأله امامت پس از پیامبر(ص)

عید بزرگ غدیر خم و عید ولایت و امامت را به همه رهروان مسیر حق و عدالت و همه شیعیان جهان تبریک عرض می کنیم .

سند حدیث غدیر در نزد بسیاری از بزرگان اهل سنت نیز معتبر است و نزد آنان سندش صحیح است لذا انکار حدیث غدیر و یا تردید در آن پنهان نمودن حقایق و واقعیت هاست که عقل و شرع آن را نکوهش می کند.

لذا حدیث غدیر خم از معتبرترین احادیث است و بسیاری از بزرگان اهل سنت به آن اعتراف کرده اند و حدیث غدیر را صحیح و معتبر دانسته اند.
در اینجا دیدگاه چند تن از علمای بزرگ اهل سنت را در باره حدیث غدیر ذکر می کنیم.

سند حدیث غدیر

غزالى دانشمند بزرگ اهل سنت گفته است جمهور مسلمین اجماع دارند بر متن حدیث غدیر.

قندوزى حنفى دیگر دانشمند بزرگ اهل سنت پس از نقل حدیث غدیر از طرق بسیار و از کتب مختلف مى نویسد: محمد بن جریر الطبرى صاحب تاریخ، حدیث غدیرخم را از هفتاد و پنج طریق نقل کرده است و کتاب مستقلى به نام «الولایة» درباره آن تألیف نموده است. نیز ابوالعباس احمد بن محمد بن سعید بن عقده در تألیف مستقلى آن را از یکصدوپنجاه طریق نقل نموده است. .

بدخشى دانشمند دیگر اهل سنت مى گوید: حدیث غدیر، حدیث صحیحى است که کسى درباره صحت آن اشکال نمى کند مگر متعصب انکارگر که به سخن او اعتنایى نمى شود.

آلوسى یکی دیگر از دانشمندان بزرگ اهل سنت مى نویسد: حدیث غدیر، حدیث صحیحى است که نزد ما ثابت شده است و هیچ مشکلى در آن نیست و هم از رسول خدا ـ صلى اللّه علیه وآله ـ و هم از خود امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ به صورت متواتر نقل شده است.

حافظ سجستانى دیگر دانشمند اهل سنت حدیث غدیر را از صدوبیست نفر از صحابه نقل نموده است و حافظ ابن العلاء همدانى آن را از صدوپنجاه طریق روایت نموده است. .

حافظ ابن حجر عسقلانى از علمای بزرگ اهل سنت مى گوید: ابن جریر طبرى اسناد حدیثِ غدیر را در یک کتاب گردآورده و آن را صحیح شمرده است، و ابوالعباس ابن عقده نیز آن را از طریق هفتاد نفر از صحابه یا بیشتر روایت نموده است. .

در کتاب «فتح البارى بشرح صحیح البخارى» نیز آمده است: حدیث «من کنت مولاه فعلى مولاه» را ترمذى و نسائى نقل نموده اند و طرق و سندهاى آن بسیار است جدّاً، که همه آنها را ابن عقده در کتابى مستقل آورده است و بسیارى از سندهاى آن صحیح و حسن است و براى ما از امام احمد حنبل روایت کرده اند که گفته است: آنچه درباره فضایل على ـ علیه السلام ـ به ما رسیده است درباره هیچ یک از صحابه نرسیده است. .

حاکم نیشابورى از دو طریق صحیح نزد شیخین (بخارى و مسلم) نقل مى کند که گفت:

«هنگامى که رسول خدا(ص) از حجة الوداع بازگشت، در غدیر خم فرود آمد و دستور داد زیر درختها جمع شوند، سپس فرمود: «به زودى خدایم مرا دعوت مى کند و من اجابت خواهم کرد و همانا میان شما دو چیز گرانبها قرار داده ام که یکى از دیگرى بزرگتر است، کتاب خدا و عترتم».

پس ببینید چگونه پس از من با آنها رفتار خواهید کرد، و همانا این دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا اینکه در حوض بر من وارد شوند.

آنگاه فرمود: «خداى عزوجل مولاى من و من مولاى هر مؤمنم»، سپس دست على را گرفت و فرمود: «هر که من مولاى اویم، پس این على مولاى اوست، خداوندا! دوست بدار هر کس ولایتش را بپذیرد و دشمن بدار هر که او را دشمن باشد». و نیز علاّمه امینى(ره) روایت غدیر را از بیست و نه نفر از مشایخ بخارى و مسلم نقل مى کند. .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *