خانه / اسلايد / امامت در نزد شیعه چه معنی دارد ؟ و امام چه کسی است ؟

امامت در نزد شیعه چه معنی دارد ؟ و امام چه کسی است ؟

امامت در نزد شیعه چه معنی دارد ؟ و امام چه کسی است ؟

حال که تا اندازه ای به معنی امامت حضرت ابراهیم (ع) پی بردیم ، به ادامه بحث به مسآله امامت از نظر عقاید شیعه اشاره می شود.

امامت همانگونه که از اسمش پیدا است به معنی پیشوا و رهبر مسلمانان است چنانچه پیشنماز مسجد را نیز امام جماعت می گویند که افراد نماز گزار به او اقتدا می کنند. دراصول عقاید شیعه، امام باید معصوم باشد و در همه امور جانشین پیامبر باشد.

و چون معنی امام در نزد شیعه با سایر مذاهب متفاوت است لذا عقیده آنها نیز با سایرین فرق می کند. همین یک عقیده (اعتقاد به عصمت امام ) باعث تفاوتهای بسیار زیادی در نوع رفتار پیروان مذهب شیعه با سایر مذاهب است . چون در نزد سایر مذاهب که معتقد به عصمت امام نیستند هر فردی می تواند عهده دار این منصب گردد در صورتی که در عقیده شیعه این منصب منحصر به افراد بسیار خاصی می شود .

در ثانی طبق مذهب شیعه امام باید جانشین پیامبر(ص) در تمام شئون باشد. یعنی تمام اموری که مربوط به پیامبر(ص) بوده، امام هم باید در آن امور جانشین پیامبر(ص) گردد لذا هر فردی نمی تواند امام و جانشین پیامبر باشد. البته بین امام و پیامبر تفاوتهایی نیز وجود دارد از جمله این تفاوتها می توان به امور زیر اشاره کرد :

۱) پیامبر مؤسس دین است اما امام نگاهدارنده و حافظ دین می باشد .

۲) بر پیامبر وحی نازل می شود ولی برامام وحی نازل نمی شود بلکه همان راه پیامبر را ادامه می دهد، و تعلیمات را از پیامبر می گیرد یعنی در حقیقت همان امر خدا را اجرا می کند اما با واسطه نه بدون واسطه .

پس در نزد شیعه علاوه بر اینکه امام رئیس جامعه و حکومت اسلامی است رهبری معنوی و باطنی را نیز بر عهده دارد. یعنی امام باید رهبر مسلمانان در تمام شئون زندگی شان باشد . همانطور که پیامبر(ص) بودند.

امام باید پاسدار و حافظ دین باشد ، یعنی هم از اصول دین حمایت و نگهداری کند هم از فروع دین و مسلماً کسی که می خواهد از دین پاسداری کند باید کاملا به دین آگاه باشد. لذا امام باید منحرف نگردد و اشتباه نکند پس باید معصوم باشد.

«بنابراین امام باید از جانب خداوند انتخاب گردد».

این خصوصیات و ویژگیهائی که برای امام بیان شد از دیدگاه مذهب تشیع بود، حال به معرفی امام از دیدگاه اهل سنت می پردازیم .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *