ادعای شیعه برای جانشینی امت
ادعای شیعه برای جانشینی امت
ادعای شیعیان اینست که : هیجدهم ذیالحجه یادآور واقعهای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را بهعنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد، تا ترازو شاخص حاکم اسلامی برای همه مسلمانان تبیین شود و در حافظه تاریخی بماند و چراغ راه امت پیامبر(ص) تا آخر باشد.
هر چند که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) بخشی از مسلمانان به پیام این واقعه مؤمن ماندند و تا پای جان برای تثبیت پیام غدیر تلاش کردند اما بسیاری هم متوجه پیام آسمانی غدیر نشدند و با ذهن بشری خود به تحلیل واقعه پرداختند تا کارآمدی تدبیر الهی پیامبر اسلام در لابهلای هیاهوها دیده نشود و امت پیامبر از ثمره شیرین و گوارای آن بیبهره بمانند.
واقعهی غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام از لحاظ سند، اطمینان از اصل و فرع آن، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، دارای قدرت و استحکامی بینظیر است که در راس راویان نام اهل بیت رسول خدا(ص)، یعنی علی و فاطمه و حسن و حسن علیهالسلام میباشد.
نزول آیه ۶۷ و ۳ سوره مائده در ارتباط با این رویداد بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نامآور شیعه و سنی، شان نزول این آیات مربوط به واقعه غدیر خم میباشد. اهمیت این مطلب را از نزول آیه ۶۷ سوره مائده بهخوبی درک میکنیم .
“یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین”
ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده و اگر ابلاغ نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای خداوند مصون میدارد تو را از مردم ، خداوند هدایت نمیکند قوم کافران را.
پیامبر گرامی اسلام(ص) هم فرمان خداوند را ابلاغ کرد و فرمود : “من کنت مولاه فعلی مولاه” و لذا وقتی پیامبر امر خداوند متعال را به امت ابلاغ کرد، آیه
۳ سوره مائده نازل شد که:
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» امروز کامل کردم دینتان را ، و تمام کردم بر شما نعمتم را و راضی شدم برای شما اسلام را که دینتان باشد.
و نیز ادعای شیعه این است که: پیامبراسلام (ص) مانند هر فرد حکیم و خردمندی به فکر پیشبرد مقاصد خود به بهترین روشها بوده است و از این مسأله مهم و سرنوشت ساز غافل نبوده و حتی در مقاطع مختلف بر این مسأله تأکید کرده است؛ و چه به صورت کلی و چه تعیین اشخاص، به این موضوع توجه داشته است. صحت این ادعا را میتوان از گزارشهای تاریخی بر اساس همان ملاکهایی که هر گزارش تاریخی را بررسی میکنند، مورد توجه قرار داد.
آری، شواهد و ادله و قرائن فراوانی وجود دارد که پیامبراکرم (ص) به چنین مهمی میاندیشیده و برای آنها چاره جویی هم کرده است. او از خداوند درباره جانشینی اش فرمان گرفته و به آن عمل نموده است و در غدیر خم رسماً برای خود جانشین معرفی کرد و علی علیه السلام را به عنوان امام مسلمین و ولی خدا معرفی کرد.