خانه / اسلايد / ادعای شیعه برای جانشینی امت

ادعای شیعه برای جانشینی امت

ادعای شیعه برای جانشینی امت

ادعای شیعیان اینست که : هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد، تا ترازو شاخص حاکم اسلامی برای همه مسلمانان تبیین شود و در حافظه تاریخی بماند و چراغ راه امت پیامبر(ص) تا آخر باشد.

هر چند که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) بخشی از مسلمانان به پیام این واقعه مؤمن ماندند و تا پای جان برای تثبیت پیام غدیر تلاش کردند اما بسیاری هم متوجه پیام آسمانی غدیر نشدند و با ذهن بشری خود به تحلیل واقعه پرداختند تا کارآمدی تدبیر الهی پیامبر اسلام در لابه‌لای هیاهوها دیده نشود و امت پیامبر از ثمره شیرین و گوارای آن بی‌بهره بمانند.

واقعه‌ی غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام از لحاظ سند، اطمینان از اصل و فرع آن، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، دارای قدرت و استحکامی بی‌نظیر است که در راس راویان نام اهل بیت رسول خدا(ص)، یعنی علی و فاطمه و حسن و حسن علیه‌السلام می‌باشد.

نزول آیه ۶۷ و ۳ سوره مائده در ارتباط با این رویداد بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نام‌آور شیعه و سنی، شان نزول این آیات مربوط به واقعه غدیر خم می‌باشد. اهمیت این مطلب را از نزول آیه ۶۷ سوره مائده به‌خوبی درک می‌کنیم .

“یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین”
ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده و اگر ابلاغ نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای خداوند مصون میدارد تو را از مردم ، خداوند هدایت نمیکند قوم کافران را.

پیامبر گرامی اسلام(ص) هم فرمان خداوند را ابلاغ کرد و فرمود : “من کنت مولاه فعلی مولاه” و لذا وقتی پیامبر امر خداوند متعال را به امت ابلاغ کرد، آیه

۳ سوره مائده نازل شد که:
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» امروز کامل کردم دینتان را ، و تمام کردم بر شما نعمتم را و راضی شدم برای شما اسلام را که دینتان باشد.

و نیز ادعای شیعه این است که: پیامبراسلام (ص) مانند هر فرد حکیم و خردمندی به فکر پیشبرد مقاصد خود به بهترین روشها بوده است و از این مسأله مهم و سرنوشت ساز غافل نبوده و حتی در مقاطع مختلف بر این مسأله تأکید کرده است؛ و چه به صورت کلی و چه تعیین اشخاص، به این موضوع توجه داشته است. صحت این ادعا را می‎توان از گزارشهای تاریخی بر اساس همان ملاکهایی که هر گزارش تاریخی را بررسی می‎کنند، مورد توجه قرار داد.

آری، شواهد و ادله و قرائن فراوانی وجود دارد که پیامبراکرم (ص) به چنین مهمی می‎اندیشیده و برای آنها چاره جویی هم کرده است. او از خداوند درباره جانشینی اش فرمان گرفته و به آن عمل نموده است و در غدیر خم رسماً برای خود جانشین معرفی کرد و علی علیه السلام را به عنوان امام مسلمین و ولی خدا معرفی کرد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *