خانه / اسلايد / معنی مولی

معنی مولی

معنی مولی
بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را نقل کرده اند و آنرا معتبر دانسته اند اما عده ای از آنها حدیث غدیر را به گونه ای معنا نموده اند که ولایت امام علی (ع) را نتواند اثبات کند. آنها کلمه مولی را بمعنای دوست داشتن، گرفته اند نه بمعنای سرپرست و رهبر.
 به چند دلیل کلمه مولا در حدیث غدیر بمعنای دوست داشتن نیست بلکه سرپرست است، از جمله:
۱- واژه «ولی» و «مولی» در لغت عرب، گرچه به معانی مختلفی آمده است، ولی هنگامی که بدون قرینه به کار می‌رود، معمولاً عرب معنای سرپرست و اولی به تصرف را از این واژه می‌فهمد. ابن اثیر از لغویین مشهور اهل سنت می‏نویسد: «ولیّ یعنی، یاور. و هر کس امری را بر عهده گیرد، «مولی و ولیّ آن است». سپس خودش می‏گوید: «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه ». و سخن عمر که به علی (ع) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی». .
 ۲- در حدیث غدیر ابتدا مولی بودن پیامبر (ص) بیان شده آن گاه مولی بودن علی (ع) بر آن متفرع گردیده است. بنابراین، مقصود از مولی در مورد علی (ع) همان است که در مورد پیامبر (ص) مقصود است. پیامبر (ص) هم محب و ناصر مسلمانان بود و هم رهبر و صاحب اختیار در امور آنان بود.
۳- آیه ی تبلیغ که قبل از معرفی علی(ع) نازل شد خطاب به پیامبر (ص) می فرماید اگر وظیفه ات را انجام ندهی رسالت ناقص است، آیا اگر پیامبر (ص) اعلام دوستی نمیکرد رسالت ناقص بود؟ قطعاً نه.
بعلاوه پیامبر (ص) ، بارها محبت و دوستی امام علی (ع) بیان نموده بود و این مطلب ناگفته و جدید نبود و در قرآن کریم نیز در چند آیه سفارش به محبت به نزدیکان پیامبر (ص) که قطعاً یکی از آنها امام علی (ع) است، ذکر شده است.
همچنین آیا معقول است پیامبر (ص) در آن بیابان سوزان و گرمای شدید هزاران نفر را معطل کرده و بگوید: مردم هر کس من دوست او هستم علی هم دوست اوست؟؟!! پس حتماً مسأله مهم جانشینی را بیان کرده است!!!؟؟.
۴- بسیاری از علمای اهل سنت با صراحت اعلام کرده‌اند که واژه«مولی» در حدیث غدیر به معنای «اولویت» و «سرپرستی» است؛ سبط بن جوزی می‌گوید: «معنای حدیث غدیر این است که هر کس من اولی و سزاوارتر به او هستم، پس این علی(ع) سزاوارتر به اوست!»
همچنین گنجی شافعی می‌گوید: «… لکن حدیث غدیر خم دلالت بر ولایت امر و جانشینی پیامبر دارد». و علامه امینی از مفسّر و مورخ معروف اهل سنت محمد بن جریر طبری نقل مکیند که پیامبر اعظم (ص) بعد از نزول آیه ی تبلیغ فرمود: جبرئیل از طرف خدا دستور آورد که در این جایگاه بایستم و به هر سیاه و سفید اعلام کنم که: علی فرزند ابی طالب برادر من وصی من، جانشین و امام پس از من است. .
همچنین آیاتی که در روز عید غدیر نازل شده اند: مثل آیه ی اکمال دین، و آیه ای که روز غدیر را روز یأس کفار معرفی نمود، و آیه ای که به پیامبر (ص) دلداری داد که خداوند او را از شر مردم در امان نگهمیدارد و… که طبق دیدگاه همه مفسرین شیعه ، و طبق دیدگان برخی از بزرگان اهل سنت در روز عید غدیر نازل شده اند، می فهمانند که منظور از ولایت در حدیث غدیر سرپرستی بوده است نه دوست داشتن.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *