خانه / اسلايد / جایگاه رکنی اهل بیت (ع) 

جایگاه رکنی اهل بیت (ع) 

جایگاه رکنی اهل بیت (ع)

چنان که بیان شد به اتفاق علمای شیعه و معظم اهل سنت، اهل بیت (علیهم السلام) یگانه مصادیق گروه های نامبرده در آیه مباهله بودند. و روایات تواتری در این باره در منابع حدیثی و تاریخی فریقین نقل شده است.

از جمله در نقلی آمده است که پیامبر (صلی الله علیه واله) هنگام مباهله حسنین (علیهما السلام) را جلو، فاطمه (علیها السلام) را پشت سر و علی (علیه السلام) را سمت راست خود نشاند و خود نشست و به نجرانیان فرمود: «هم اکنون بیایید مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.» و خود دعا کرد: «خدایا، این جانم (علی (علیه السلام)) که او معادل خودم است.

خدایا این (فاطمه (علیها السلام)) زنانم که بهترین زنان جهانیان است؛ خدایا، این دو (حسنین (علیهما السلام)) پسران و نوه هایم هستند. من جنگ می کنم با کسانی که با آنان بجنگد و صلح می کنم با کسانی که با آنان صلح کند.» و این گونه خداوند راستگویان را از دروغگویان متمایز کرد. .

هر یک از اهل بیت (علیهم السلام) در مباهله جایگاه خاص خود را داشتند و این گونه نبود که حضور بعضی کافی باشد. زیرا محاجّه میان پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) و علمای مسیحی بود و در ظاهر حضور پیامبر (صلی الله علیه واله) به تنهایی کفایت می کرد اما فرمان خداوند سبحان بر حضور اهل بیت (علیهم السلام) و مشارکت ایشان در مباهله که از عبارت صدر آیه به دست می آید «قل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءکم و نسائنا و نسائکم و أنفسنا و أنفسکم» و نیز در دعوت نبوی بود که از عبارت ذیل آیه «فنجعل لعنه الله علی الکاذبین» به دست می آید. .

در اين ميان مباحث مهمي قابل توجه و طرح هستند:

يكي از اين ها تعبير نسائنا است در صورتي كه تنها زن همراه پيامبر(ص) فاطمه زهرا(س) بوده است و برخي در اين باره شبهه كرده اند كه شايد زنان ديگري هم همراهشان بوده اند اما به اين مورد مي توان دو گونه پاسخ داد كه روايات معتبر از شيعه و سني تاييد دارد فقط يك زن آن هم حضرت فاطمه(س) بوده است.

نكته دوم اينكه خداوند براي يك نفر تعبير جمع به كار برده است همچنان كه درباره ابراهيم (ع )ايشان را به عنوان يك امت عنوان مي كند اينجا هم اينگونه است.

مطلب ديگر اينكه بنابر روايت ديگري از عايشه حتي حديث كسا و نزول آيه تطهير هم در اين روز يعني ۲۴ ذي اللحجه بوده است و در حديث تطهير هم از اصحاب كسا هم اينگونه معرفي مي شوند و خداوند هم مي خواهد اين ها را معرفي كند اينچنين نام مي برد “هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها” و فاطمه زهرا به عنوان محور اصلي اهل بيت معرفي مي شوند . اينان اهل بيت تطهير شدگان عبارتند از فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه كما اينكه اينها در اين روز در مباهله هم همراه پيغمبر مي روند و فقط ايشان هستند كه در اين روز اين لياقت را پيدا مي كنند كه به همراه پيامبر بروند و ديگر زنان ايشان اين لياقت را پيدا نمي كنند .

همچنین زمخشری در تفسیر کشاف ذیل آیه مباهله از عایشه نقل می‌کند که: حضرت رسول(ص) در روز مباهله بیرون آمد و عبایی از موی سیاه پوشیده بود چون امام حسن رسید، او را در ذیل عبای خود جای داد، سپس امام حسین رسید، او را نیز در ذیل عبای خود جای داد، و پس از آن، فاطمه و سپس علی؛ رسول خدا،وسیلةاستجابت، و انسان کامل و مظهر ایمان و از عصمت برخوردار بود.

ب – حضور به عنوان تنها زن مباهله بود که این نقش مبین رسالت اسلام در ارتقای جایگاه زن ، و نفی دیدگاه تحقیر آمیز جاهلیت به زن بود. شناخت جایگاه فاطمه (علیها السلام) در مباهله نگرش انسان را به زندگی تصحیح، و به ارزشهای واقعی (ایمان، کمال، پاسداری از دین و…) حیاتی دوباره می بخشد؛ انگیزة معرفت، اقتدا و توسل به آن حضرت و شوق فراگیری و تبلیغ معارف اسلامی را بطور عام و آموزه های او را به طور خاص در انسان ایجاد و عشق و ولای او را در انسان صد چندان می کند. در حقیقت پیامبر و اهل بیتش تمثیل و نماینده همه مسلمانان بودند .

عظمت بی نظير حضرت فاطمه (ع) ، پيامبر اكرم (ص) جای «نساءنا» (كه كلمه جمع است و حداقل آن سه نفر است) تنها حضرت فاطمه (ع) را برای مباهله همراه برد و حال آنكه در آن زمان، چندين تن از امّهات المؤمنين حضور داشتند ولی آن حضرت(ص) هيچ كدام از زن های خود را برای مباهله نبرد؛

زيرا در مباهله، نبوت آن جناب زير سؤال بود. او بايد كسانی را به همراه می برد كه اگر نبی نباشند، شريك كار رسالت و نبوت او باشند و حضرت فاطمه(ع) چنين بود. در مباهله قرار بود دروغ گويان رسوا شوند. بنابراين، اگر پيامبر كسی را می‌برد كه در عمر خود دروغ گفته باشد، ديگر او نمی‌توانست بر دروغ‌گويان لعنت بفرستد؛ زيرا خودش از اول دروغ گفته است.

از اينجا عصمت حضرت فاطمه(ع) معلوم می‌شود كه او هيچ دروغی در زندگی نداشته و مصداق اكمل و اتم صداقت است. اين شأن و عظمت فوق العاده زهرای مرضيه (ع) را می‌رساند. اين عظمت حضرت فاطمه(ع) را اسقف نجران هم در همان جا به قوم خود اعلام نمود: «اِنّی لأری وُجوها لو سألُوا اللّهَ اَن یُزيل جبلاً مِن مكانِه لازَاله بِها فلا تُباهلوا فتُهلِكوا ولایَبقی علیِ وجهِ الارضِ نصرانیٌّ الی يومِ القيامةِ» .

پيامبر اكرم (ص)، فاطمه زهرا (ع) را به عنوان گواه نبوت و رسالت برای مباهله به همراه برد و پيش از آنكه به ميدان بروند، حضرت علی(ع)، فاطمه(ص) و حسنين(ع) را جمع نمود و فرمود: «خدايا، اين‌ها اهل بيت من هستند. پيامبر(ص) در اينجا اهل بيت حقيقی خودش را به امّت معرفی نمود، به‌ ويژه آنكه از ميان زن‌ها فقط حضرت فاطمه (ع) است كه مصداق حقيقی «نساءنا» را دارد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *