خانه / اسلايد / خلافت علی (ع)

خلافت علی (ع)

خلافت علی (ع)

بعد از قتل عثمان مسلمانان با علی(ع) بیعت کردند. و او خلیفه چهارم شد. حضرت کسانی را که در زمان خلیفه سوم پست و مقامی داشتند، آنهائی را که شایسته و لایق آن مقام بودند در مقام خود باقی گذاشت، ولی آنهائی را که لیاقت این مقامات را نداشتند عزلشان کرد، اما معاویه که والی شام شده بود حاضر به بر کناری نشد، و بر سر جای خود باقی ماند. و تا اخرین لحظه با علی(ع) که خلیفه مسلمانان بود جنگید، و چند جنگ را بین مسلمانان بر علیه، علی(ع) برپا کرد. از جمله جنگهای جمل، صفین، نهروان، بطوریکه در تمام مدت خلافت امام علی (ع) این جنگها و کار شکنی ها ادامه داشت، تا در نهایت خوارج علی (ع) را بعنوان کافر بشهادت میرسانند.

معاویه بعد از امام علی(ع)

در زمان امام حسن(ع) باز هم معاویه بر علیه امام حسن مردم را شورانید ، تا اینکه امام را به شهادت رساندند. زیرا همانطوريكه امام علی(ع) برای معاویه نامه می نوشتند و اعتراض خود را از معاویه ابراز می کردند، امام حسن هم اعتراض خود را نسبت به معاویه بیان می کرد، ولی یارانی نداشت، یعنی اصحابش از اطرافش پراکنده شدند، وحتی بعضی از آنها برای معاویه نامه نوشتند، که اگر بخواهی حسن بن علی را دست بسته بتو تحویل می دهیم، و وقتی امام حسن(ع) دیدند یارانی ندارند، مجبور شدند آن صلحنامه را امضاء کند. البته در آن صلحنامه شروطی ذکر شده بود؛ وامام تحت شروطی؛ آنرا قبول میکند، و یکی از شروط اینستکه معاویه بعد از خودش جانشینی قرار ندهد.

آری معاویه با حسن جنگید ، تا صلح واقع شد. وبعد از صلح با امام حسن(ع) ، در کوفه بر فراز منبر رفت و گفت:” إنی شرطّتُ للحسن شروطاً وکلها تحت رجلی!؟” من شروطی را در عهد نامه به نفع حسن پذیرفته بودم و الان همه آنها زیر پای من است.

پس معاویه که مدت چهل سال امارت او طول کشید. کسی بود که سَب امیر المؤمنین علی(ع) را ترویج کرد، و در قتل ذریه رسولخدا(ص) اقدام کرد ، و امام حسن(ع) را مسموم نمود، و بر خلاف صلح ، و عهد نامه بیعت برای یزید گرفت و او را خلیفه بعد از خود قرار داد.

در زمان امام حسین(ع) هم معاویه بود، ولی امام متعرض او نمی شد، به خاطر همان صلحنامه ای که در زمان امام حسن (ع) با معاویه وجود داشت. لذا امام سکوت میکند تا زمانی که معاویه از دنیا می رود و از حسین(ع) برای یزید بیعت می خواهند، که با مخالفت امام حسین(ع)، منجر به قیام حضرت، و واقعه کربلا و شهادت حسین(ع) میگردد زیرا حالا معاویه از دنیا رفته، و پسرش یزید را جانشین خود قرار می داده است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *