خانه / اسلايد / چند مسئله قابل توجه

چند مسئله قابل توجه

چند مسئله قابل توجه

در اینجا چند مسئله قابل توجه است. یکی اینکه معاویه تعهد به مسئله صلحنامه را نقض میکند. دیگر اینکه آنچه معاویه کرد واسلام را به این روز کشاند، این بود که خلافت رسولخدا(ص) را موروثی کرد. یعنی خلافتی که باید از جانب خداوند تعیین شود؛ آنرا پادشاهی کرد. یعنی سلطنتی، پادشاهی میرود، و پادشاهی دیگر جانشین او می شود، وآنان ولیعهدی برای خود قرار می دهند. حالا گذشته از اینکه خلیفه چه کسی باشد؛ مهم اینست که اصل خلافت رسول(ص) معنی خاصی دارد که آنرا نا دیده گرفتند، و از مسیر حقیقیش تهی کردند.

گر چه آن سه خلیفه سعی کردند ظاهر اسلام را رعایت کنند، ولی معاویه خلیفه نبود، او والی خلیفه سوم بود، که بعد از صلح با امام حسن(ع)، خود را خلیفه مسلمانان خواند. همچنانکه امامت و ولایت هم معنای عمیقی دارد که آنرا هم منحرف کردند، وآنرا همان خلافت ظاهری تلقی کردند. و هر کدام که خلیفه می شد، خلافت را به پسرانشان تحویل میدادند.

 مثلا بعد از مروان پسرش عبد الملک و پس از او پسرش ولید وبعد از او یزید بن عبد الملک جانشین او می شود. وجالب اینکه بعد از کشته شدن ولید، پسرش یزید خطبه می خواند و در آن خطبه پدرش را به کفر و الحاد متهم می کند! . چنانکه هارون الرشید بعد از خود؛ دو پسرش امین و مامون خلیفه می شوند. گرچه امین کودکی بیش نیست.

حال سؤالی از برادران اهل سنت می کنیم، آیا پیامبر(ص)، باید انتخاب خلیفه بعد از خود را به امت بسپارد، وخود نمی تواند خلیفه بعد از خود را معرفی کند. ولی هارون الرشید می تواند کودک خود را خلیفه مسلمانان قرار دهد و پسر دیگرش مأمون را ولیعهد او قرار دهد!. آیا هیچ عقل سلیمی این را می پذیرد؟!

همین طور باسم خلیفه رسول الله چه ستمها وقتلها و آشوبها که بر علیه مسلمانان وخصوصاً شیعیان و اهل بیت رسول الله انجام ندادند! و این بر اثر انحراف خلافت از مسیر و حقیقت اصلی آن بود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *