خانه / اسلايد / خودپسندی و خودخواهی از صفات رذیله و زشت است

خودپسندی و خودخواهی از صفات رذیله و زشت است

🌺🍃🌺🍃🌺

🍃🌺🍃

🌺

🌺#خودپسندی و خودخواهی از صفات رذیله و زشت است که آثار و عواقب بد و خطرناک متعددی دارد. یکی از پیامدهای خودخواهی و خودپسندی انحراف از مسیر حق است. خودپسندی سبب می شود که انسان بمرور از مسیر حق و #صراط_مستقیم منحرف شود و دچار گمراهی، نفاق و کفر گردد.

🌺انسان خودخواه و خودپسند همه چیز را برای خودش می خواهد و بخاطر حفظ و بدست آوردن منافع خویش ممکن است دست به هر اقدام ناشایستی بزند و هر گناهی را مرتکب شود و این گناهان او را از #مسیر_حق دور می کند و دچار گمراهی می نماید. همچنین انسان خودخواه ممکن است بخاطر حفظ و گسترش منافع مادی خویش دین و ایمانش را رها نماید و از مسیر حق کاملاً منحرف گردد.

🌺خودخواهی و خودپسندی مراتب دارد و مراتب پایین تر موجب آلودگی انسان به گناهان مختلف می شود و مراتب بالاتر خودپسندی و خودخواهی ممکن است انسان را کاملاً از مسیر حق دور نماید و او را دچار کفر و بی دینی کند.

🌺امام صادق (ع) با اشاره به اینکه خودپسندی و خودخواهی موجب ضلالت و گمراهی می گردد می فرماید: خودپسندی مانند گیاهی است که بذر آن کفر، زمینش نفاق، آب آن ستم، شاخه‎ های آن نادانی، برگ آن گمراهی، میوه ‎اش لعنت و نفرین و خلود در آتش است. هر کس عجب ورزید بذر کفر کاشته و نفاق را زراعت کرده و ناگزیر این بذر میوه می‎دهد.

(مصباح الشريعة، ص۸۱)

🌺حدیث فوق بیانگر آنست که خودپسندی و خودخواهی زمینه ساز انحراف انسان از مسیر حق می شود و سبب می شود که انسان دچار گمراهی، نفاق، کفر و… گردد و از سعادت حقیقی و ابدی محروم شود.

🌺امام علی (ع) نیز خودپسندی در رأی و نظر را سبب گمراهی دانسته است و در این زمینه می فرماید: مَنْ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ ضَل.

هر کس به رأی خود ببالد گمراه است.

(بحار، ج۱، ص ۱۶۰)

🌺طبق حدیث فوق کسی که خودخواه و خودپسند است همواره نظر خودش را ولو اینکه اشتباه باشد بر نظر درست و منطقی دیگران ترجیح می دهد و خودپسندی او اجازه نمی دهد که نظرات درست دیگران را بپسندد و بپذیرد و لذا دچار گمراهی می شود.

🌺#خداوند یکی نشانه های انسانهای خردمند و هدایت یافته را شنیدن سخنان خوب دیگران و پیروی از بهترین سخنان و نظرات دانسته است و در این زمینه می فرماید: الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب.

كسانى كه سخنان را مى‏شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى‏كنند، آنها كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.

(سوره زمر، آیه ۱۸)

🌺از آیه فوق استفاده می شود که سخنان خوب و هدایت گر دیگران و پیروی از بهترین سخنان و نظرات موجب هدایت انسان می گردد، اما اگر انسان در اثر خودخواهی و خودپسندی فقط به دیدگاه و نظرات خویش اهمیت دهد و به سخنان و نظرات خوب، منطقی و هدایت گر دیگران توجه ننماید چنین کسی در حقیقت #خردمند نیست و دچار گمراهی خواهد شد.

🌺

🍃🌺🍃

🌺🍃🌺🍃🌺

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *