خانه / اسلايد / معامله با خدا 

معامله با خدا 

 

معامله با خدا

یکی از مهمترین درسهای عاشورا، معامله گری با خدا و جلب رضایت الهی است. امام حسین (ع) فقط با خدا معامله کرد و تنها برای رضای خدا و تحقق ارزشهای الهی در جامعه و حمایت از دین الهی، هستی خویش و بهترین عزیزانشان را فدا نمود و خودش را قربانی راه خدا کرد.

خداوند نیز پاداش این معامله را به بهترین وجه ادا کرد و ضمن در نظر گرفتن بالاترین مقام و منزلت در عالم آخرت، در عالم دنیا نیز، خداوند همه عالم را عاشق حسین (ع) کرد و محبت و عشق او را در دلها جا داد به گونه ای که هیچ شخصیتی در عالم به اندازه امام حسین ع عاشق ندارد. معامله امام حسین (ع) با خدا موجب شد که هم حسین (ع) و هم قیام حسینی ماندگار و پرثمر گردد.

قیام حسینی این درس را به بشریت داد که اگر می خواهیم خودمان و کارهایمان ارزش پیدا کند و ماندگار شود، اعمال مان خالصانه و برای رضای الهی صورت گیرد، پرسود ترین معامله، معامله با خداست. کسی که با خدا معامله کند هم از اجر کارش در این دنیا بهره خواهد برد و هم از اجر بسیار ارزشمند اخروی که قابل مقایسه با پاداش دنیوی نیست، برخوردار است.

قرآن کریم می فرماید: خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده است که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد … چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است؟ اکنون بشارت باد بر شما که به داد و ستدی که با خدا کرده اید و این است آن پیروزی بزرگ.

إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ۚ يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ فَيَقتُلونَ وَيُقتَلونَ ۖ وَعدًا عَلَيهِ حَقًّا فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ وَالقُرآنِ ۚ وَمَن أَوفىٰ بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاستَبشِروا بِبَيعِكُمُ الَّذي بايَعتُم بِهِ ۚ وَذٰلِكَ هُوَ الفَوزُ العَظيمُ.

بیگمان خداوند (کالای) جان و مال مؤمنان را به (بهای) بهشت خریداری می‌کند. (آنان باید) در راه خدا بجنگند و بکشند و کشته شوند. این وعده‌ای است که خداوند آن را در (کتابهای آسمانی) تو رات و انجیل و قرآن (به عنوان سند معتبری ثبت کرده است) و وعده‌ی راستین آن را داده است، و چه کسی از خدا به عهد خود وفاکننده‌تر است؟ پس به معامله‌ای که کرده‌اید شاد باشید، و این پیروزی بزرگ و رستگاری سترگی است.

امام حسین (ع) و اصحاب و یارانش چون فقط با خدا معامله کردند و تنها برای رضای او قیام نمودند، خودشان و کارشان ماندگار گردید و در صفحه تاریخ حک شد و تا قیام قیامت مردم به آنان عشق خواهند ورزید. پاداش اخروی قیام حسینی نیز آنقدر با ارزش است که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

پس تلاش کنیم خودمان را ارزان نفروشیم همچنان که امام حسین (ع) و اصحابش خودشان را خیلی گران فروختند ما نیز تلاش کنیم که خودمان را بسیار گران بفروشیم و تنها کسی که ما را گران می خرد خداوند است پس همواره در جهت رضای او حرکت کنیم و تسلیم محض او باشیم.

تنها راه رستگاری معامله با خدا و جلب رضایت الهی است و کسی که با خدا معامله کرد و رضایت الهی را جلب نمود سعادت دنیا و آخرت نصیبش خواهد شد.

قرآن کریم می فرماید: کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات خدایند، پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهای بهشت جاویدان است که نهرها از زیر درختانش جاری است همیشه در آن می ماند (هم) خدا از آنها خشنود است و (هم) آنها از خدا خشنودند.

در سوره بینه، می فرماید:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (بی‌گمان کسانی که مؤمنند و کارهای شایسته و بایسته می‌کنند، آنان مسلّماً خوبترین انسانها هستند.

جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (پاداش آنان در پیشگاه پروردگارشان باغهای بهشتی است که جای ماندگاری است و رودبارها در زیر (کاخها و درختهای) آن روان است. جاودانه برای همیشه در آنجا خواهند ماند. خدا از ایشان راضی و ایشان هم از خدا خوشنودند! این (همه نعمت و خوشی) از آنِ کسی خواهد بود که از پروردگار خویش بهراسد).

کسی که با غیر خدا معامله کرد و خودش را به غیر خدا فروخت و بجای جلب رضایت الهی، خدا را از خود ناراضی و خشمگین نمود و بجای پیروی از دستورات الهی، از شیطان و شیطان صفتان و هواهای نفسانی پیروی کرد قطعاً ضرر و زیان جبران ناپذیری نموده است و از سعادت ابدی محروم خواهد بود و شقاوت و عذاب در انتظار وی خواهد بود. قرآن کریم می فرماید: زیانکاران واقعی آنانند که سرمایه وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده اند، آگاه باشید زیان آشکار همین است.

و در سوره زمر، می فرماید:

فَاعبُدوا ما شِئتُم مِن دونِهِ ۗ قُل إِنَّ الخاسِرينَ الَّذينَ خَسِروا أَنفُسَهُم وَأَهليهِم يَومَ القِيامَةِ ۗ أَلا ذٰلِكَ هُوَ الخُسرانُ المُبينُ (امّا شما هر چه و هر که را جز او می‌خواهید بپرستید. بگو: زیانکاران واقعی کسانی هستند که (عمر و جان) خود را (به سبب گمراهی، و حتّی عمر و جان اهل و عیال) و وابستگان خود را (با گمراهسازی)، در روز قیامت (هدر دهند و) زیانبار کنند. هان! زیان آشکار واقعاً همین است.

یزید و یزدیان و قاتلین امام حسین (ع) خودشان را بسیار ارزان فروختند و خودشان را به دنیای فانی و ناچیز فروختند لذا تا قیام قیامت مورد لعن و نفرین قرار گرفت و بدنامی آنان جاودانه شد. عذاب دائمی و دردناک جهنم نیز در عالم آخرت در انتظار آنان است.

اگر میخواهیم در دنیا و آخرت سربلند باشیم و سعادت حقیقی نصیب ما شود همچون امام حسین (ع) و یاران با وفایش به دنبال جلب رضایت الهی باشیم و فقط با خداوند منان معامله نماییم.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *