خانه / اسلايد / اهمیت کنترل چشم👇 

اهمیت کنترل چشم👇 

👇اهمیت کنترل چشم👇

 

✅براي كنترل غريزه جنسي و حفظ پاك‌دامني و پرهيز از آلودگي، مقدماتي لازم است كه اگر انسان آن مقدمات را فراهم نكند امكان خطا و لغزشش در مسأله #غريزه_جنسي افزايش مي‌يابد.

✅از همين رو احكام شرعي متعددي در همين زمينه قرار داده شده تا همگان، به ويژه جوانان و كساني كه قادر به ازدواج نيستند، از آلودگي‌هاي جنسي محفوظ بمانند. از جمله اين مقدمات كه بسيار اهميت دارد، كنترل نگاه و چشم است.

✅قرآن كريم در سوره «نور» به رابطه بين كنترل چشم و محفوظ ماندن از آلودگي‌هاي جنسي اشاره مي‌كند: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكي لَهُمْ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ * وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ.

✅به مردان مؤمن بگو چشم هاي خود را[از نگاه به نامحرمان]فروگيرند و پاك‌دامني ورزند، كه اين براي آنان پاكيزه‌تر است[و]#خداوند به آنچه مي‌كنند آگاه است. و به زنان باايمان بگو ديدگان خود را[از هر نامحرمي]فرو گيرند و پاك‌دامني ورزند.

✅مفاد آيه اين است كه اگر مي‌خواهيد به «يحفظوا فروجهم» برسيد، بايد چشمتان را كنترل كنيد و به دستور «يغضّوا من ابصارهم» عمل نماييد.

✅قرآن كريم براي آن‌كه زمينه آلودگي جنسي از راه نگاه و چشم را هر چه محدودتر اصولا كنترل چشم بسيار آسان‌تر از #كنترل_شهوت است؛ و اين در حالي است كه زمينه طغيان شهوت و هيجانات جنسي غالباً از راه چشم و ديدن اندام و چهره افراد، عكس، فيلم و مانند آنها فراهم مي‌شود.

✅از اين رو كنترل چشم مقدمه‌اي بسيار مهم براي كنترل شهوت و جلوگيري از هيجانات جنسي بي‌مورد و گناه‌آلود است. اگر انسان از ابتدا خود را عادت دهد و چشم خود را كنترل نمايد و به اين‌گونه مناظر نگاه نكند، زمينه بروز بسياري از گناهان و آلودگي‌هاي جنسي خودبه‌خود مسدود مي‌شود.

✅علاوه بر اين، كنترل نگاه و #چشم موجب كمال نفس و نورانيت و صفاي باطن مي‌گردد و بسياري از عنايات ويژه خداي متعال را براي انسان به ارمغان مي‌آورد. از جمله اين عنايات مي‌توان به تعبير خواب، چشم برزخي پيدا كردن و ديدن ناديدني‌ها، و اطلاع از اسرار و امور پنهاني اشاره كرد.

✅اين‌كه به حضرت يوسف عليه السلام علم تعبير خواب داده شد، بي‌ارتباط با اين مسأله و عفت ورزي آن حضرت در رويارويي با زليخا نبود. داستان ابن سيرين در اين زمينه معروف و مشهور است و غير از او افراد فراوان ديگر را نيز سراغ داريم كه به سبب حفظ چشم از گناه و خويشتن‌داري در هيجانات گناه‌آلود جنسي، مورد #عنايت_خاص خداوند قرار گرفته‌اند.

 

آیت الله مصباح یزدی، رستگاران، ۸۹-۸۷)

✅✅✅✅✅

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *