خانه / اسلايد / عظمت الهی و هدایت با قرآن

عظمت الهی و هدایت با قرآن

تفسیر تربیتی و عرفانی سوره اعلی

مقدمه

 

[ عظمت الهی و هدایت با قرآن]

 

بنام خداوند جان آفرین حکیم و کریم و علیم و قدیر، همان الهی که رحمن و رحیم است عظیم است و متعالی ، خدای هستی بخش ، موجودات را خلق کرد و هدایت نمود که هر موجودی به راه تکامل خود آگاهی دارد ؛ خدایی که انسان را خلق کرد فی احسن التقویم و او را هدایت کرد به نعمت عقل و وحی ، پیامبرانی مبعوث کرد تا پیام وحی را به بندگان برسانند و برای هر امتی راهنمایی فرستاد تا راه بندگی و سعادت ابدی را به آنان بیاموزند. آخرین فرستاده او انسان کامل محمد بن عبدالله(ص) و آخرین کتاب، و کامل ترین کلام وحی بنام قرآن کریم را برای هدایت بشریت فرستاد . تجلی عظمت الهی در هدایت قرانی برای هر صاحب خردی مشهود است .

 

کتابی که در پیش رو دارید تفسیر تربیتی و عرفانی «سوره اعلی» است که در این سوره عظمت الهی و هدایت موجودات و حکمت خدای متعال با لطافت خاصی بیان شده ، و از توحید تا خلقت، و هدایت تا راز رسیدن به سعادت و رستگاری را برای بندگان بیان فرمود.

 

چند سالی خداوند به این بنده حقیر توفیق داده بود که هر سال در ماه مبارک رمضان روزانه درس تفسیر برپا می شد و سوره هایی را انتخاب میکردم که برای عموم ، در تقویت عقیده توحیدی و معرفت الهی مفید باشد و این جلسات درس تفسیر، از نظر تربیتی و عرفانی با زبان ساده برگزار میشد.

 

این کتاب تفسیر تربیتی و عرفانی سوره اعلی دهمین کتاب تفسیر از سلسله «نسیمی از گلستان وحی» است که در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۲۲ در جمع عده ای از شاگردان بصورت درس القاء شده

 

تا کنون شانزده کتاب از درسها چاپ شده ، که ده کتاب از آنها تفسیر تربینی و عرفانی است.

 

۱ـ «کتاب تجلی اسماء الهی تفسیر تربیتی و عرفانی سوره حمد، ۲ـ صفای دل (سوره شمس) ۳ـ تفسیر تربیتی و عرفانی سوره لقمان ) ، ۴ـ کتاب عشق حقیقی ، (سوره یوسف) ۵ـ کتاب فطرت، تأملی در درون (سوره روم) ۶ ـ کتاب ابرار و بهشتیان (سوره انسان)

 

۷ـ تفسیر تربیتی و عرفانی سوره الرحمن) . ۸ ـ جلوه های فاطمه (سوره کوثر).

 

۹ ـ کتاب بصیرت (سوره حشر) ، ۱۰ـ تفسیر تربیتی و عرفانی سوره اعلی (کتابی حاضر ).

 

این کتب چون تفسیر تربیتی و عرفانی قران کریم است که به زبانی بسیار ساده از تفاسیر بزرگان استفاده شده ، و بصورت جلسات کوتاه برای استفاده عموم تنظیم شده، و امیدوارم که از نکات تربیتی و عرفانی این سوره مبارک استفاده شود. من این کتابها را برای آنان که دوست دارند به نکاتی تربیتی و معارف الهی در قرآن آشنا شوند، اما با مشکلات و مشغولیات زندگی امکان مراجعه به تفاسیر را ندارند مفید و راهگشا می دانم و نیز عزیزانی که بخواهند در جلسات هفتگی خود تفسیری تربیتی و روان داشته باشند نیز مفید خواهد بود.

 

و نیز برای طلبه های جوان و مبلیغین ، مطالبی آماده و مفید در بر دارد.

 

البته تفاسیر و کتابهایی دیگری هم از درسها هست که نیاز به ویرایش دارند از خداوند ذوالجلال و الاکرام تقاضای عاجزانه دارم که توفیق عنایت فرماید کتبی که فقط ویرایش میخواهند، و کتبی که هنوز کاملا آماده نیستند به ثمر برسند و چاپ شوند و اگر وسیله ای باشند که کسی از هدایت کلام وحی در این کتابها بهره مند شود دعای خیری شامل حال این حقیر گردد.

 

نکته قابل ذکر: این تفاسیر برداشتی از کتب تفاسیر معتبر بزرگان است؛ که من در کلاس درس روزانه صوتی بیان می کردم ، که بصورت (سی دی ) موجود است . و چون پیاده کردن از نوار و گفتاری با نوشتاری کمی اختلاف میشد.

 

لذا چون تفسیر و کلام وحی است برای چاپ کتاب سعی کردم که قسمتهای برگرفته از تفاسیر را عیناً بنویسم که هم امانت داری کرده باشم، و هم خدای ناکرده نظر خود را در تفسیر نیاورده باشم. ولی به نکات تربیتی و عرفانی نهفته در سوره اشاره شده است.

 

این تفسیر در سال ۱۴۲۲ القاء شده و اکنون که سال ۱۴۴۱هجری قمری، و مصادف با تولد حضرت زهرای مرضیه (س) ۲۰ جمادی الثانی است اماده چاپ است و از نورانیت مادرم زهراء (س) تمنا میکنم نوری در این مجموعه تفاسیر (نسیمی از گلستان وحی ) قرار دهد که مورد استفاده عموم و روزنه ای بسوی محبت الهی باشند.

 

امیدوارم که خداوند متعال از این بنده حقیر خود این اثر را به فضل و کرم خود قبول فرماید و مورد استفاده فرزندان عزیزم قرار گیرد، و توشه ای برای یوم لا ینفع مال و لا بنون قرار دهد . انه مجیب الدعاء . و الحمدلله رب العالمین.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *