خانه / اسلايد / توقیفی بودن اسماء  

توقیفی بودن اسماء  

توقیفی بودن اسماء

 

(بانوی امین می فرماید: و بشر حق ندارد از پیش خود نامهائی برای ذات مقدس کبریائی وضع نماید زیرا که اسم وضع نمودن منوط به شناسائی مسمی است . و او ذاتیست که برتر و بالاتر از آن است که بتصور آید .

 

در احادیث آمده ( اسماء الله توقیفی است) وما را امر فرموده که آن ذات مقدس را بهمان اسماء بخوانیم (فلله الاسماء الحسنی فادعوه بها ) مثلا بعضی از حکما که نسبت میدهند نام هائی مثل علت را خالق و یا مخلوق را معلول می گویند یا الفاظ دیگری که بین آنها دایر است ، اگر مقصود از علت همان خالق و از معلول همان مخلوق بدون خصوصیت دیگر ، بی اشکال و گرنه شرعا ممنوع است.

 

پس کسی می تواند خدا را ستایش کند که مجرد باشد از ماده و عوارض و صور اجسام، زیرا که مبدء هر صفتی بوجه کمال بایستی در مرتبۀ ذات خود دارای مرتبه اشد آن کمال و فضیلت باشد . پس ذات خود را از علاقۀ دنیا و از عوارض مادّیات خالی کن تا بتوانی تقدیس نمائی وبشناسی چگونگی (اسم رب) و تنزیه نمائی او را از نقایص ممکنات .

 

ونیز ذهن خود را خالی گردان یعنی آینه قلبت را برای مطالعۀ موجودات جلا وصیقل بده، تا امکان مشاهدۀ ذات و صفات و افعال او نمائی، بدون آلودگی تشبیه در ذات و تعطیل (بیکاری) در صفات و یا تبدیل در سنن افعال او برایت حاصل شود . یعنی بدون آنکه او را به ممکنات تشبیه نمائی یا تعطیل نمائی صفات جلال و اوصاف جمال آن فرد بی همتا را.

 

آری کسیکه قلب و دلش آلوده به محبت دنیا گردیده و خود را به زنجیر قوای حیوانی و اخلاق سبعی و بهیمی بسته گردانیده، وپا بند محظوظات مادّی و طبیعی گردیده چگونه تواند عالم به ملکوت عروج نماید و با ارتباط بآن عالم، انوار معرفت و محبت الهی در قلبش تابش یابد .، و با این واسطه بتواند آن طوریکه شایسته جلال او است تمجید و ستایش او را نماید ، هرگز ممکن نیست ، زیرا ستایش و تمجید نمودن فرع شناختن است .

 

اگر قلب آدمی از صفات نکوهیده مصفا گردید و بقدر صفا محل تلالؤ نور وجود و اشراقات انوار جلال احدی گردید بهمان اندازه خدای خود را می شناسد و به اندازۀ شناسائی، مبدء خود را ستایش می نماید .۶

 

نکته دیگر اینکه: تسبیح نام خدا یعنی نه فقط برای ذات خداوند شریک قائل نشویم، بلکه حتی برای نام او هم شریک نیاوریم، چنانکه برخی گروهها مثلا می گویند به خدا و بنام خلق قهرمان ایران…در این سوره می فرماید: علاوه بر تسبیح ذات ، اسم پروردگار را هم باید منزه بداری.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *