خانه / اسلايد / ربوبیت در تکامل موجودات  

ربوبیت در تکامل موجودات  

ربوبیت در تکامل موجودات

 

در پرتوی از قرآن میفرمایند : باید اسم رب عنوان ربوبیت و شعاع فعل رب باشد ، که در خلق و اطوار متکامل آن نمودار شده ، و رب اعلی را می نمایاند . و منظور از اسم، لفظ نیست. بهر تقدیر به مقتضای صفت رب اعلی ، موجودات جهان طبیعت، پیوسته از مرتبه و صورتی به مرتبه عالیتر درمی آید. «خلق، تسویه، تقدیر، و هدایت».

 

«خلق»: ترکیب شکل یافته و صورتی است که در زمینۀ ماده مستعد پدید می آید.

 

«تسوی»: یکسان وهماهنگ نمودن اعضاء و اجزاء و قوای هر موجودی در حد خود، و تنظیم حرکات و فواصل و نسبت هاست. «الذی خلقک فسواک».الانفطار

 

تسویه متضمن تبدل و تحرک به سوی کمال و نظم برتر میباشد. و نیز تسویه به معنی نظام بخشیدن و مرتب نمودن است و مفهوم گسترده ای دارد که تمام نظامات جهان را شامل می شود . اعم از نظاماتی که بر کواکب آسمانی و منظومه ها حاکم است ، و یا آنچه بر مخلوقات زمین، مخصوصا انسان را از نظر جسم و جان.

 

و آینکه بعضی مفسران آن را تنها به نظام خاص دست و پا و چشمهای انسان و یا راست قامت بودن او تفسیر کرده اند در حقیقت بیان مصداق محدودی از این مفهوم وسیع است. بهر حال نظام عالم آفرینش که از بزرگترین منظومه های آسمانی را شامل، و تا موضوعات ساده ای همچون خطوط سر انگشتهای انسان، که در سورۀ قیامت ۴ اشاره شده .«بلی قادرین علی.ان نسوی بنانه » شاهد گویائی بر ربوبیت او و اثبات وجود پروردگار است و در این تعبیر کوتاه یک دنیا مطلب نهفته است.

 

پس «خلق و تسویه» اولین فعل و بروز قدرت رب است معانی آنها سراسر موجودات را فرا میگیرد. که از ذرۀ و مادۀ ابتدائی تا عناصر و ترکیبات آنها و صورتهای نهائی پدیدهای جهان تعمیم میگیرد .

 

زیرا همان صفت رب و قدرت (نیروی ) مطلق است که شکل می گیرد، آنگاه بصورت عناصر اولیه، صفات، و خواص، و اندازه ، و حجم، و وزن مخصوص، و فواصل، و حرکات محدود، مشخص و تسویه میگردد، و پیوسته تشخص و تسویه ، در ترکیبات برتر پیش میرود . تقدیر و هدایت، «الذی قدر فهدی» فعل و صفت رب را در مرحلۀ کاملتر ترکیبات و صورتها می نمایاند.

 

در این مرحله که از اولین شعاع حیات شروع میشود و تا عالیترین مراتب آن میرسد ، پیش از قوای طبیعی، قوای حیاتی، و غریزی ادراکی متناسب با اعضاء و جوارح و محیط مقدرمیگردد. پس از تقدیر، هر پدیدۀ زنده ای برای تامین بقاء و تکمیل خود، و در طریق بکار بردن این قوا ،و اعضاء، احتیاج به هدایت دارد.۸

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *