خانه / اسلايد / یك وجهه و لحاظ «عبد» بودن انسان، وجهه و لحاظ تكويني است

یك وجهه و لحاظ «عبد» بودن انسان، وجهه و لحاظ تكويني است

🌹🍃🌹🍃🌹

🔷یك وجهه و لحاظ «عبد» بودن انسان، وجهه و لحاظ تكويني است. انسان تكويناً سرتاپاي وجودش از آنِ #خدا است و به معناي واقعي كلمه از خود هيچ ندارد.

🔷همه آنچه كه انسان دارد خداي متعال به او داده است و انسان با تمام وجودش ملك خدا است و اين ملكيت و #عبوديت به هيچ وجه جدا شدني و قابل سلب نيست و اگر موجودي بخواهد از ملكيت خدا خارج شود تنها راه آن اين است كه معدوم گردد.

🔷اما وجهه ديگرِ عبد بودن و بندگي انسان وجهه اختياري است. گاهي وقتي گفته مي‌شود انساني «#عبد_خدا» است، منظور اين است كه به اراده و اختيار خود راه عبوديت و بندگي را در پيش گرفته و به لوازم آن پاي‌بند شده است. اين‌جا نشانه بندگي اين است كه خود فرد با انجام كارهايي بنده بودن خود را نشان دهد و به اثبات برساند.

🔷در عبوديت به اين معنا، برخلاف عبوديت تكويني، همه انسان‌ها يكسان نيستند و وضع و حال آنها مي‌تواند بسيار متفاوت باشد. در اين‌جا عده‌اي بنده خدا مي‌شوند و سر به #فرمان او مي‌سپارند، و كساني نيز غير خدا را برمي‌گزينند و طوق بندگي شيطان و هواي نفس و نظاير آنها را بر گردن مي‌اندازند.

🔷قرآن خود اين تعبير را به كار مي‌برد كه عده‌اي به #عبادت و پرستش شيطان پرداخته و بنده او شده‌اند: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ * وَأَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيم؛ اي فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكردم كه شيطان را مپرستيد، زيرا وي دشمن آشكار شما است؟ و اين كه مرا بپرستيد، [كه]اين است راه راست؟

🔷بنابراین، انسان در مسير زندگي‌اش يا بنده خدا است و يا بنده هواي نفس و شيطان، و راه سومي وجود ندارد. كساني كه فكر مي‌كنند از قيد هر عبوديتي آزادند و از هيچ كس تبعيت نمي‌كنند و فقط خودشان هستند كه تصميم مي‌گيرند و برنامه‌ريزي مي‌كنند، راه باطل مي‌پويند.

🔷اينان در حقيقت همان بندگان هواي نفسند كه #معبود خويش را هواي نفسشان قرار داده‌اند و او است كه براي آنها نقشه مي‌كشد و ايشان را به گمراهي مي‌افكند. آن‌كه مي‌گويد: «خودم»؛ اين خود در واقع همان هواي نفس و شيطان است كه افسار او را به دست گرفته و آن بيچاره خيال مي‌كند كه خودش تصميم مي‌گيرد و كار مي‌كند.

🔷اين افراد در بند شهوت خويش گرفتارند و شهوت شيطاني و #هواي_نفساني صاحب اختيار آنها است و آنها را به هر سو كه بخواهد مي‌كشاند. اينان خود مي‌پندارند كه انسان‌هايي آزادند و از هر قيد و بندي رهايي يافته‌اند و هيچ‌كس و هيچ‌چيز بر آنها حكومت ندارد، در حالي كه آزادي واقعي جز در بندگي خدا يافت نمي‌شود.

 

📚آیت الله مصباح یزدی، رستگاران، ص۱۶۲-۱۵۸

🌹🍃🌹🍃🌹

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *