۳- هدایت فطری:
این گونه هدایت، صورت کاملتری از هدایت غریزی و اولین دریچۀ عقل و اختیار در طریق زندگی است که بروی ذهن انسان باز میشود. همچنین درک مسائل بدیهی و اولی از طریق هدایت فطری است مانند: هستی و نیستی، زشت و زیبا ، خیر و شر، قانون علیت با انگیزه فطری است .
۴- هدایت عقلی مستقل ومختار:
طریق اینگونه هدایت، تربیت در یافتهای فطری و محسوس و بدیهی برای رسیدن به مسائل نظری میباشد، چون بر اثر مسائل عوامل نفسی و تقالید ، و آثار محیط، ذهن انسان از درک و تصدیق مسائل فطری و عمومی و تشخیص حق و باطل ، باز می ماند و یا منحرف می گردد . احتیاج به هدایت برتری دارد تا طریق عقل را روشن نماید .
۵- هدایت وحی نبوت:
این هدایت تکمیل هدایتهای سابق ، و عالیترین مراتب هدایت برای تقویم عقل و استقامت بر صراط مستقم است . هر یک از این مراتب انواع و درجاتی دارد که در ظروف تکامل پدیدهای حیات و چگونگی قوا و جهازات آنها مقدر گردیده: ( الذی قدر فهدی) ۱۲٫