خانه / اسلايد / توجه به مظاهر ربوبیت خداوند  

توجه به مظاهر ربوبیت خداوند  

توجه به مظاهر ربوبیت خداوند

 

در حقیقت مسأله ربوبیت عالی پروردگار با پنج وصف خبریه بنحو احسن تشریح شده است

 

که مطالعه آنها ، اولا انسان را به خوبی به مقام ربوبیت والای خداوند آشنایی سازد ، و نیز نور ایمان را در دل او می افکند،۳- و مهمترین نعمتهای الهی را به طور اجمال بازگو می کند، ۴- و حسن شکر گزاری را در آدمی برمی انگیزد .

 

نکته. مسأله تقدیر ( اندازه گیری) و هدایت عمومی موجودات که در آیات فوق از مظاهر ربوبیت پروردگار شمرده شده ، از مسائلی استکه هر قدر زمان برآن بگذرد و علم و دانش بشر پیشرفت کند حقایق بیشتری از آن بروز میکند. اکتشافات علمی به ما امکان میدهد که چهره های تازه و شگفت آور، و شوق انگیز تری، از این تقدیر و هدایت را در تمام (موجودات) ذرات جهان بنگریم .

 

بعضی از مفسران در اینجا با اسناد به نوشته های دانشمند معروف (کریسی مورسین) در کتاب (راز آفرینش انسان) نمونه هائی از این راز بزرگ را در مورد هدایت حیوانات و انواع مختلف جانداران آورده است و با مختصری تغییر وتکمیل بیان می شود .

 

۱- پرندگان مهاجر که گاهی در سال هزاران کیلو متر را بر فراز اقیانوسها و جنگلها و بیابانها می پیمایند هرگز آشیانه خود را گم نمی نکنند . و بعد از بازگشت درست به وطن اصلی باز میگردد .

 

۲- زنبور عسل هر قدر از کندوی خود دور شوند و یا آنها را از این طرف و آن طرف ببرند باز به آشیانه خود باز میگردند در حالی که انسان برای بازگشت به وطن احتیاج به نشانه ها و آدرسهای دقیق و راهنما دارد.

 

۲- حشرات چشمهای میکروسکوبی(ذره بین) دارند که ساختمان و قدرت دید آن انسان را به حیرت وا می دارد. و بازهای شکاری دارای چشمهای تلسکوبی (دوربین)هسنتد.

 

۳- انسان برای پیدا کردن راه خویش در شب باید از منبع نور استفاده کند، ولی بسیاری از پرندگان در نهایت ظلمت و تاریکی شب اهداف خود را می بینند، و این از طریق چشمانی است که در برابر اشعۀ، ما دون قرمز حساسیت دارد و همچنین دستگاه رادار مانندی است که در وجود بعضی از آنها به یادگار گذاشته شده است مثل خفاش شب کوره – وطواط .

 

۴- سگها به خاطر داشتن شامۀ اضافه می توانند هر حیوانی را در مسیر آنها باشد از طریق بو بشناسند، در حالی که انسان حی با وسائلی که در دست دارد قادر به چنین مطلبی نیست .

 

۵- تمام حیوانات صداهائی را که شدت ارتعاش آن بیرون از قدرت سامعه ما است درک میکنند ، و شنوائی آنها به مراتب از شنوائی ما دقیقتر است ، هر چند انسان توانسته است این مطلب را با وسائل و ابزار علمی جبران کند و صدای بال مگسی را که چندین کیلومتر از او دور است آن چنان بشنود که گوئی روی لاله گوش او قرار گرفته، و شاید این تفاوت قدرتی را که خداوند میان انسان و حیوان قائل شده به خاطر همین است که انسان از طریق علم و عقل قادر بر جبران ضعفهایش می باشد ولی حیوانات چنین نسیتند .

 

۶- نوعی ماهی کوچک است که سالها در دریا زندگی میکند سپس برای تخم ریزی به همان نهری که در آن متولد شده باز میگردد و بر ضد امواج پیش می رود موطن اصلی را که مناسبت پرورش او است بعد از سالها در فاصله دور دستی پیدا میکند.۱۸

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *