خانه / اسلايد / داستان آموزنده👇🌷 

داستان آموزنده👇🌷 

🌷👇داستان آموزنده👇🌷

 

🔷روزی یک مرد ثروتمند، پسر بچه کوچکش را بـه روستا برد تا بـه او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر فقیر هستند و زندگی بسیاری بدی دارند تا پسربچه قدر زندگی مرفه خودش را بداند. آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند.

🔷در راه بازگشت و در پایان سفر، مرد از پسرش پرسید: نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟ پسر پاسخ داد: عالی بود پدر! پدر پرسید آیا بـه زندگی ان ها توجه کردی؟پسر پاسخ داد: بله پدر! و پدر پرسید: چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟پسر کمی اندیشید و بعد بـه آرامی گفت: فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آن ها چهار تا. ما در حیاطمان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد.

🔷ما در حیاطمان فانوس های‌ تزیینی داریم و آن ها ستارگان را دارند. حیاط ما بـه دیوارهایش محدود می‌شود اما باغ آن ها بی انتهاست! با شنیدن حرفهای پسر، زبان مرد بند آمده بود. بعد پسر بچه اضافه کرد: متشکرم پدر، تو بـه من نشان دادی که ما چقدر فقیر هستیم.

🔷آری؛ #فقر فقط به نداشتن ثروت و اموال دنیا نیست بلکه ممکن است کسی از لحاظ مال و ثروت غنی و ثروتمند باشد اما در عین حال دچار فقر باشد.

🔷مثلاً کسی که ثروتمند است اما #حرص و طمع زیاد به مال و ثروت دنیا دارد و هرگز به داشته های خویش قانع نیست و به دنبال ازدیاد مال و ثروت است در واقع فقیر است. ممکن است فردی از مال و ثروت کمی برخوردار باشد اما به داشته های خویش قانع باشد و از زندگی خویش لذت ببرد و لذا وی غنی محسوب می گردد.

🔷امام علی (ع) #قناعت را موجب عزت و بی نیازی دانسته است و در این زمینه می فرماید: ألقناعة عزّ و غناء.

قناعت (سبب) عزت و بی نیازی است.

(غرر الحكم و درر الكلم، ص۴۳)

🔷#امام_علی (ع) در حدیث دیگر بی نیازی را ثروتمندی و حرص را فقر تلقی کرده است و در این راستا می فرماید: إنّ أكرم النّاس من اقتنى اليأس و لزم القنوع و الورع و برى‏ء من الحرص و الطّمع فإنّ الطّمع و الحرص الفقر الحاضر و إنّ اليأس و القناعة الغنى الظّاهر.

🔷به راستى كه گرامى‌ترين مردم كسى است كه نوميدى (از مردم) را فراهم كند، و قناعت و پارسايى را ملازم گردد و از حرص و #طمع فارغ و جدا گردد، زيرا طمع و حرص فقرى است حاضر، و به راستى كه نوميدى (ازمردم) و قناعت توانگرى و #بى‌نيازى ظاهر و آشكارى است.

(غرر الحكم و درر الكلم، ص۲۴۵)

🔷احادیث فوق بیانگر آنست که ثروتمند حقیقی کسی است که به داشته های خویش #قانع است و بخاطر ازدیاد مال و ثروت، خودش را نزد دیگران خوار و ذلیل نمی کند و فقیر حقیقی نیز کسی است که در عین برخورداری از مال و ثروت حریص است و به داشته های خود قانع نیست و برای ازدیاد ثروت حاضر است خودش را ذلیل و خوار نماید.

🌷

🌷🌼🌷

🌷🌼🌷🌼🌷

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *