خانه / اسلايد / وظیفه انبیاء، گرفتن از حق و رساندن به خلق است 

وظیفه انبیاء، گرفتن از حق و رساندن به خلق است 

وظیفه انبیاء، گرفتن از حق و رساندن به خلق است

 

چون از ارسال انبیاء ، هدایت خلق برحمت خداوند و طریق معرفت او، و نیز برای آنکه قلب بشر نورانی گردد بمعرفت ، و به محبت الهی ساکن گردد. نه فقط حفظ حیات دنیوی افراد، بلکه زندگی انسان در دنیا برای تحصیل تقوی و رسیدن به قرب الهی است. پس حتما آن کسیکه واسطه است بین حق و خلق بایستی در علوم حقیقیه؛ و در عمل کامل باشد و گرنه ارشاد دیگران ویرا نشاید.

 

و ناچار باید نبی بواسطه معجزات ظاهر تأیید و یاری شده باشد. تا آنکه دعوتش را خلق از ترس مجازات بپدیرند؛ چرا- زیرا بیشتر مردم انکار و سرکشی از شنیدن حق و (سخن حق) میکنند و سرگرمیها و خواستهای شهوانی بر بیشتر مردم غلبه دارد.

 

۱- و چون رساندن معانی لطیف بدلهای آنان جز بعد از نرم شدن دلهایشان و آرام یافتن افکارشان ، و از بین بردن استکبارشان نمی شود، پس ثابت شد ناچار نبی باید در دو قوه عقل و عمل کامل باشد؛ و قوی باشد در دو نشأ، گرفتن از حق، و رساندن به خلق؛

 

و چون با دلیل ثابت شد که قوه عاقله و کمال آن برتر از قوه عامله است یعنی (عقل نظری برتر از عقل عملی است) لذا تقدیم و پیش داشت عاقله را از جهت شرف و برتریش در ذکر (بیان) بر عامله لازم و واجب است «سنقرئک (عقل) و لا تنسی(عمل) » برای این بدان اشاره شد .

 

برای تو خواهیم خواند که فراموش نکنی یعنی خداوند سبحان پیغمبر (ص) را بشارت به اعطاء قوای ملکوتی و نوری عقلانی داده که بدان جوهر روحش را تقویت و کمال دهد، بگونه ای که نفس قدسی و نوری درخشنده و تابناک گردد، که علوم حقیقی و معارف الهی را اشراق و افاضه نموده ، که چون چیزی را شناخت آنرا فراموش ننماید. و نزدیک کند زیت(روغن) نفس ناطقه اش بنور عقل مستفاد (عقل کامل) او از جواهر مفارق عقلانی(جوهریت عقلانی) که آتشی معنوی و نوری از انوار الهی است تا بناک و نورانی گردد. اگر چه نار آموزش و تعلیم بشری او را برخور ننماید.( محتاج به علوم بشری نیست )۲۳

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *