خانه / اسلايد / منشأ سختی و آسانی در وجود انسان است 

منشأ سختی و آسانی در وجود انسان است 

منشأ سختی و آسانی در وجود انسان است

 

در خارج وجود انسان آنچه هست آسانی و آسانتر از آسانی است و منشأ مشکلات و سختیها و همچنین آسانیها همان چگونگی وجود و نفسیات انسانی می باشد . این انسان است که اگر چشم عقلش بازتر نشد و دچار گمراهی و هواهای نفسانی شد و استعدادها و قوایش خاموش و بهم پیچیده ماند و از قوانین حیات سرپیچی نمود گرفتار رنجها و سختیها می شود.

 

وهرگونه انعکاس و برخورد اوضاع وحوادث با دیوارهای نفس گرفته و اندیشه محدودش بصورت صاعقه مرگ و آوای مصیبت نمودار میشود، و پیوسته در هر قدم و اقدامش، سراب آب ، و زشتیها را زیبا می بیند. وچون دنیا سراب است چون به جلو رفت جز رنج و آلام و خستگی چیزی برایش نمی ماند .

 

واگر با نور هدایت آفاق دیدش به مبادی و نهایات زندگی باز شد، و با چنین دیدی هرچه را با چشم حکمت بین و جمال آرا دید، و به قوای درونی خود پی برد و عقده هایش گشوده شد و دیوارهای اندیشه محدودش از میان رفت، و خود را جزء عالم و عالم را کل خود دانست ، چنین انسانی استعدادهایش شکوفا می شود و ذهنش در پرتو هدایت همه چیز را چنانکه هست می نگرد و قوای درونیش هماهنگ و نیرومند به حرکت در می آید. و بال و پرعقلش باز میشود، و آهنگ تسبیح سر میدهد؛ و پیوسته عقربۀ هدایت را با هدفهای عالی و عالیتر تطبیق می نماید ،

 

چنین انسانی در مسیر بلند خود، دیگر تاریکی و مانع و مشکلی نمی بیند، و با جاذبۀ حق و رشته های صفات ربوبی اوج میگیرد ( عروج میکند) و از بالا و کنار امواج مخالف و ابرهای متراکم عبور می نماید و از مشاهدۀ قدرت ، و نظم، و حکمت، و جمال مشهود- خلق و تسویه و تقدیر و هدایت – بسوی اصل میرود، و از محدود بسوی سرچشمه صفات و اسماء حسنی – بسوی دریای بیکران قدرت و حیات آسان می گراید۳۴ .

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *