اشاره به نکاتی عرفانی
به ترتیب آیات، آسان شدن و آسان پیشرفتن، مترتب بر خوانا شدن ، و هر دو مترتب بر تسبیح اسم رب اعلی است ؛ و فهم این حقیقت از تسبیح و قرائت و تیسیر نیز مترتب بر تسبیح است تا ذهن باز شود و از حدود اصطلاحات راکد و تقالید بیرون آید تا معانی و ارشادات قرآن آسان گردد، آنسان که اعجاز این تعلیم در شخص رسول اکرم (ص) نمایان گردید؛ مسبح وخوانا شد و آنچه خدا خواست در قلبش تابید و در وجودش ترکیب یافت و محو نشد.
و در طریق کمال روح، و اعلام دعوت همۀ دشواریها آسان و بر همه مشکلات پیروز گردید، و دلها و دستهای مخالف به یاریش شتافت و نقشه ها و کیدهای دشمنان نقش برآب شد۳۵ و به راستی اگر یاری و توفیق و نصرت الهی نبود، پیروزی پیامبر (ص) بر آنهمه مشکلات غیر ممکن بود.
زندگانی خود پیامبر (ص) نیز نمونۀ کاملی از تعلیم این حقیقت بود. او در هیچ چیز اعم از لباس و خوراک و مرکب و وسائل زندگی سخت گیر نبود هر غذای مناسبی را تناول می نمود، هر لباسی را که زنندگی نداشت می پوشید. گاه در بستر می آرمید ، و گاه روی فرش ، و گاه حتی روی شنهای بیابان و از هر گونه تعلق و تقیدی آزاد بود ﴾ .