آیا همه قابل هدایتند؟
سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشَىٰ ﴿١٠﴾ وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى ﴿١١﴾ الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَىٰ ﴿١٢﴾ ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَىٰ ﴿١٣﴾
زود باشد که پذیرد از ولا
پند را آن کس که ترسد از خدا
هم کند پهلو تهی از وعظ و پند
فاسقی بدبخت تر خواری پسند
و انکه او اشقی است زانکار بزرگ
اندر اید باز در نار بزرگ
پس نمیرد او در آتش تا رهد
هم نه زنده است او به راحت در عقد ۳۸
*همچنانکه فرمود (سیذکر من یخشی) و در موردیکه طرف هیچ زمینه ای برای نرم شدن دل ندارد. نوبت اول حجت را بر او تمام می کند ، این نیز نافع است ، چون باعث می شود طرف از حق دوری کند ( ویتجنبها الاشقی) اما تذکره نوبت دوم اونجا بخاطر اینکه نه خاصیت نرم کردن دل دارد، و نه اثر اتمام حجت ، کاری لغو خواهد بود. برای همین اینجا در قرآن مشروط کرد در صورتیکه تذکره مفید باشد.